Under the Dome - Säsong 1

• Svensk titel: Under the Dome - Säsong 1
  • Originaltitel: Under the Dome: Season 1
  • Speltid (min): 540
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-04-09

När det lilla samhället Chester’s Mill plötsligt en dag täcks helt av en gigantisk, genomskinlig kupol ställs allt på sin ände. Ingen kan komma in i eller ut ur staden, all kommunikation med omvärlden är bruten och kupolen verkar dessutom vara rent dödlig för vissa personer om de kommer för nära.

Polisstyrkan, kraftigt decimerad, får fullt sjå med att försöka hålla folk lugna medan den enda personen i kommunfullmäktige som befinner sig på insidan försöker utöva all makt han har och lite till för att hålla staden vid liv, inte minst för egen vinnings skull.

Det finns många hemligheter i en liten stad, men i ett sådant här utsatt läge är det svårt att hålla dem fortsatt hemliga. Och när de kommer upp till ytan, kan hela helvetet bryta ut...

”Under the Dome” bygger på Stephen Kings roman med samma namn. Jag måste säga på en gång att även om jag läst de flesta av hans böcker så har jag inte läst denna och kan inte uttala mig om skillnader mellan boken och serien. Så mycket har jag förstått att en hel del har anpassats för att passa bättre i ett TV-format, men jag vet inte vad och vet inte om det är till det bättre eller till det sämre. Vad jag vet är att ”Under the Dome” är en spännande och välspelad serie, den ser påkostad ut och den fick åtminstone mig att vilja plöja avsnitt efter avsnitt på raken.

Redan innan den första säsongen avslutades gav CBS grönt ljus för en andra säsong. Det är inte odelat positivt att ett sådant beslut kommer så pass tidigt, nu passade teamet på att göra en riktigt fet cliffhanger som inte gör någon glad. Dessutom är jag inte helt säker på att det är en bra idé att göra flera säsonger av ”Under the Dome”, det optimala hade nog varit en mini-serie. Men men, gjort är gjort och nu kan vi inte göra annat än att vänta in säsong två för att förhoppningsvis kunna räta ut de frågetecken som vi blivit lämnade med.