Monuments Men, The

• Svensk titel: Monuments Men, The
  • Originaltitel: The Monuments Men
  • Speltid (min): 118
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-07-09

1943 skickas ett specialförband till fronten i Europa, ett förband som inte liknade något annat. Istället för att bestå av vältränade, unga soldater bestod det istället av medelålders arkitekter, konstkännare och historiker. Deras uppdrag: rädda värdefulla konstverk undan nazisternas plundringar, återfinna de redan stulna verken och returnera dem till dess rättmätiga ägare. Emot sig har de inte bara Hitlers SS, utan även ryssarna, som även de vill lägga vantarna på lite snygga tavlor.

”The Monuments Men” är baserad på Robert Edsels bok ”Monuments Men: Allied Heroes, Nazi Thieves and the Greatest Treasure Hunt in History”. Viss konstnärlig frihet har givetvis använts, och filmen skiljer sig därför från boken och verkligheten i flera avseenden.

Filmen ja, det är ju den det handlar om nu. Regissören, tillika huvudrollsinnehavaren George Clooney har ännu en gång samlat ihop en fin ensemble av skådespelare: Matt Damon, John Goodman, Bill Murray, Jean Dujardin och Cate Blanchett för att nämna några. Med undantag för Blanchett, som inte verkar haft så mycket att gå på, gör samtliga riktigt fina insatser. De är å andra sidan proffs och jag förväntar mig inget annat. Däremot har filmen ett annat problem, den verkar inte kunna bestämma sig om den är ett drama eller en komedi och svajar betänkligt mellan de båda genrerna utan att hitta en bra balans.

Trots det tycker jag att det är en underhållande och intressant film, framförallt fick den mig att vilja veta mer om de verkliga händelserna som ligger bakom.