• Svensk titel: Grand Budapest Hotel, The
  • Originaltitel: The Grand Budapest Hotel
  • Speltid (min): 100
  • Release (Bio): 2014-03-21
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-08-06
  • IMDb: Grand Budapest Hotel, The

På 1930-talet var Gustave H känd som den ytterst professionella conciergen på det berömda ”Grand Budapest Hotel”, beläget i bergen i Zubrowska. Med skicklighet och fingerfärdighet såg han till att alla gäster på hotellet fick bästa möjliga service och med samma entusiasm såg han till att resten av personalen gjorde sitt allra bästa. När han tar sig an den nya lobbypojken Zero blir det starten av en era, fylld av vänskap, lojalitet och inte minst äventyr.

När Gustave oväntat ärver en dyrbar tavla av en nyligen avliden stamgäst, blir dennes arvingar rasande och gör allt för att återfå konstverket. Det är framförallt sonen Dmitri som inte tänker ge sig förrän tavlan är hans, och försöker få Gustave inspärrad för stöld, bedrägeri och svindleri. Nu är det Gustaves tur att försöka bevisa sin oskuld, vilket inte kommer att bli lätt...

”The Grand Budapest Hotel” är Wes Andersons senaste alster. Jag är personligen inget stort fan av denne regissör, och även om jag tyckte att ”Rushmore” och ”The Royal Tenenbaums” var OK blev jag så enormt uttråkad av ”The Life Aquatic with Steve Zissou” att jag helt enkelt har struntat i Andersons filmer efter det, även om jag är lite nyfiken på ”The Fantastic Mr Fox”. Det var med andra ord inte med höga förväntningar som jag stoppade in ”The Grand Budapest Hotel” i Blu-rayspelaren.

Lyckligtvis blev jag positivt överraskad. Anderson använder fortfarande sin egen estetiska stil, vilket medför att vissa scener ser ut att vara gjorde med miniatyrer. Likaså är handlingen och berättarstilen väldigt ”Andersonsk”, med allt vad det innebär. Trots det tyckte jag att filmen var underhållande, och kan mycket väl tänka mig att se om den vid ett senare tillfälle.

Mycket beror givetvis på skådespelarna. Gustave spelas skickligt av Ralph Fiennes, och han har gott sällskap av Adrien Brody som den arga Dmitri, Willem Dafoe som den psykotiske Jopling, och andra stora namn som Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Jude Law, Bill Murray, Saoirse Ronan, Tilda Swinton, Jason Schwartzman (förstås), Owen Wilson (också förstås) och många, många andra. Inte ens Edward Norton lyckades få mig på dåligt humör!

Jag kommer inte att hylla ”The Grand Budapest Hotel” lika ohämmat som många andra, men den får absolut godkänt.