LasseMajas Detektivbyrå - Skuggor över Valleby

Min sexåriga dotter är tokig i LasseMajas detektivbyrå. Hon har de flesta böckerna, hon lyssnar på ljudböckerna i bilen under längre resor, och jag har tappat räkningen på hur många gånger den förra filmen, "von Broms Hemlighet", har snurrat i blu-rayspelaren hemma. När hon fick nys om att en ny film skulle ha premiär på bio ville hon naturligtvis se den, med hennes egna ord, "NUUUUUUU!"

Och så blev det.

I "LasseMajas Detektivbyrå: Skuggor över Valleby" vankas det stor konstauktion i den lilla staden Valleby. Den berömde konstkännaren Carl-Magnus Granat ska hålla i det hela, men evenemanget hotas då flera av de konstverk som ska auktioneras ut stjäls. Man misstänker att det är den ökände tjuven "Konstskuggan" som ligger bakom brotten, men det finns inga bevis. Nu är det upp till Lasse, Maja och polismästaren att snabbt lösa mysteriet och få fatt på den skyldige, annars kommer polismästaren bli av med jobbet och grannstadens kaxiga polismästare ta över. Och då finns det ingen plats kvar för LasseMajas detektivbyrå.

Precis som den förra filmen är "Skuggor över Valleby" inspelad med greenscreen-teknik, dvs alla miljöer är konstgjorda. Personligen tycker jag att det ser ganska creepy ut, men dottern kunde inte bry sig mindre om det. Hon satt på helspänn när Lasse och Maja nystade i trådarna för att lösa mysteriet, skrattade åt komiken i filmen, och hade hur kul som helst. Som förälder är man kanske inte riktigt lika lättroad, men visst var det en trevlig bioupplevelse.

Henrik Dorsin får spela ut i rollen som Carl-Magnus Granat och har en riktigt fånig fransk accent som ofta hamnar i skämtens fokus. Han får fin hjälp av skådespelare som Tomas Norström, Babben Larsson och Ika Nord. Lasse och Maja själva, Lukas Holgersson och Amanda Pajus, är riktigt duktiga i huvudrollerna.

"LasseMajas Detektivbyrå: Skuggor över Valleby" är mer eller mindre ett måste för alla unga fans av bokserien. Är de ens i närheten lika förtjusta i böckerna som min dotter kommer de definitivt att gilla filmen.