Dracula

• Svensk titel: Dracula
  • Originaltitel: Dracula 3D
  • Speltid (min): 105
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-12-03

När det blev känt att den italienske regissören Dario Argento skulle göra en Draculafilm var det många som suckade djupt och (än en gång) började älta om att ”Argento är slut”, ”han har inte gjort något bra sedan Suspiria”, ”yadayadayada”... Själv har jag uppskattat flera av hans senare alster, dock inte allt, och tänkte att det här kanske kan bli intressant.

Efter mycket om och men släpptes de första rörliga bilderna från filmen på internet, och det såg bedrövligt ut. Inte så konstigt kanske, då det var med icke färdigställda effekter. Även om det framgick tydligt började tjatet om hur kass Argento var igen och jag försökte så gott det gick stänga öronen från larvet.

Nu, äntligen, har ”Dracula” släppts på DVD i Sverige. Det är inte 3D-versionen av filmen som släppts, men jag tror att det är lika bra det. Det var med stor nyfikenhet jag stoppade in skivan i spelaren och tryckte på play.

Även om jag läst om filmen hade jag väldigt lite koll på vad den skulle handla om, och jag blev faktiskt förvånad när jag insåg att Argento utgått från Stokers originalroman, med några få skillnader. Även om det på sätt och vis var skönt att det inte spårade ur helt och hållet blev det samtidigt lite tråkigt. Jag menar, vi har verkligen sett detta förut. Så, med handlingen förpassad till bakgrunden koncentrerade jag mig på skådespelarna istället.

Dracula spelas av Thomas Kretschmann, som vi sett i filmer som ”King Kong”, ”Blade II” och ”Wanted”. Jag slogs först och främst över hur lik han är Michael Fassbender, om än äldre. Kretschmann gör en helt OK Dracula, och jag är framför allt glad över att filmskaparna inte valde att spöka ut honom som Gary Oldman i Coppolas variant. Jonathan Harker spelas av Unax Ugalde, som bland annat syntes i Soderberghs första film om Che Guevara. Sedan har vi Asia Argento (”xXx”, ”Scarlet Diva”) som spelar Lucy, och ingen mindre än Rutger Hauer i rollen som Abraham van Helsing.

Argentos ”Dracula” har fått väldigt mycket negativ kritik (den har t ex en Rotten Tomatoes-rating på ynka 11%) men jag tyckte faktiskt om den. Visst, den har ett par riktigt dåliga effekter och handlingen är som sagt allt annat än originell, men i övrigt gillade jag utförandet, mer än vad jag trodde att jag skulle göra.