What We Do in the Shadows

• Svensk titel: What We Do in the Shadows
  • Originaltitel: What We Do in the Shadows
  • Speltid (min): 86
  • Release (Bio): 2014-12-12

Viago, Deacon, Petyr och Vladislav är som vilka rumskompisar som helst. De kommer oftast bra överens, men då och då käbblar de över småsaker, som t ex att någon inte sköter disken ordentligt, eller att någon alltid spiller blod på golvet när de tar hem någon gäst att tömma på blod. Nämnde jag att de fyra är vampyrer?

Ett filmteam har fått godkännande att följa de fyra polarna i vardagen, för att göra en dokumentär om hur vampyrer lever mitt ibland oss i Nya Zeeland. Genom deras kameralins får vi se hur grabbarna förgäves försöker komma in på de hetaste nattklubbarna (något som är svårt utan en ordentlig inbjudan) och den irritation som råder mellan dem och traktens gäng med varulvar.

Mockumentären ”What We Do in the Shadows” har fått finfin kritik när den gästat olika filmfestivaler runt om i världen, och nu är det äntligen dags för den att gå upp på svenska biografer. Bakom filmen ligger bland annat delar av duon ”Flight of the Conchords” och Peter Jacksons bolag Wingnut Films har stått för inspelningsutrustning. Dessutom har Weta bidragit med lite specialeffekter.

Jag är ett stort fan av välgjorda mockumentärer, och älskar Christopher Guests bidrag till genren (”This is Spinal Tap”, ”Best in Show”, ”A Mighty Wind” m fl). Efter att ha hört om den utomordentliga respons som ”What We Do in the Shadows” fått runt om i världen blev jag enormt taggad på att se den, något som inte alltid är positivt. Men jag oroade mig i onödan, filmen levde absolut upp till mina höga förväntningar och jag skrattade mer till den än vad jag gäspade åt ”Transformers: Age of Extinction”.

Suveränt!