Monty Pythons Meningen Med Livet

• Svensk titel: Monty Pythons Meningen Med Livet
  • Originaltitel: Monty Python's Meaning Of Life
  • Speltid (min): 103
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-09-27

Illa bildad är den person som inte känner till komeditruppen Monty Python och deras TV-show samt de sanslösa filmerna. Om Monty Python kan jag prata och berätta i timmar, för de inblandade, separat och ihop, har varit med och format mig som människa. Bådar inte gott!
Men här ska det recenseras och djupare analyser om vad, varför, hur och vem Monty Python är, var och kommer att bli, lämnar vi till ett senare tillfälle.

Monty Python’s: The Meaning of Life är gängets sista “långfilm” tillsammans. TV-serien var avslutad och medlemmarna började söka sig till olika, alternativa göromål. John Cleese hade redan hunnit köra med ”Faulty Towers”, Terry Gilliam tränade på att bli en av de mest originella regissörer, Michael Palin hade kört med egen TV-serie och några långfilmer, Terry Jones jobbade ihop med Palin i ”Ripping Yarns”, Eric Idle körde med ståuppgrejer och några filmengagemang och Graham Chapman försökte överleva sin cancer. Gick icke.

Skulle man göra något tillsammans ännu en gång så skulle det vara något som ingen tidigare sett på film. Redan på TV-tiden lyckades man chocka och skaka i etablissemanget och i och med ”Holy Grail” och ”Life of Brian” hade man satt många censorer och kritiker på pottkanten. Det fanns inget som man inte hade redan obducerat och förlöjligat. Utom livet, förståss.

Alltså satte man igång att skriva på en episodfilm om livet, från början till slut. Naturligtvis var det helt självklart att baka in massor av osmakligheter och rentav obegripliga episoder. Allt för att bluffa, förbluffa och reta upp. Då jag såg filmen på bio för snart 20 år sedan kunde jag inte fatta att filmen började med en helt, till synes, separat berättelse om ”The Permanent Assurance Company”, en skruvat berättelse om ett gäng gamla försäkringsmäklare som kapar ett hus och seglar ut på finansmarknadens vida hav! Va? Lika snabbt som det hel börjar, så slutar det. Texter rullar och snart börjar Pythons ”egna” episodfilm.

Episoderna om livet i alla dess former är hysteriska. Monty Python sparar inte på krutet och alla samhällsklasser, religiösa inriktningar och separata människor får sig en dos av hänsynslös fingervisning. Genom hela filmen har musiken en betydande del och bland alla Monty Pythons oförglömliga sånger kan här höras ”Every sperm is sacred”, ”The Penis Song”, ”The Galaxy Song” och ”It’s Christmas in Heaven”. Fräcka och inte så lite provocerande.

Som vanligt spelar dessa sex medlemmar nästan alla roller i filmen, manliga och kvinnliga, och skapar karaktärer, repliker och scener som man sällan glömmer. Själv skrattar jag bäst åt:
”The machine that goes PING!” (Födselepisod 1)
“Pick that up, Deirdre” (Födselepisod 2)
“Marching up and down the square”
“May we have your liver?”
“Oh shit! It’s Mr. Creosote”
“Philosophy for two?”
“Darling, it’s Mr. Reaper from the Village”
“The Meaning of Life”
Men filmen är till sin bredd fylld med allehanda osmakligheter, som man kan lära sig utantill, och som är filmhistoriska moment. Dock en varning till dem som inte sett filmen och som har starka religiösa, moraliska, etiska eller filosofiska principer: Denna film tar inte i beaktande sådana och har som självändamål att krossa allt vardagligt och allvarligt omkring oss. Man provocerar och ger ingen nåd. Här får var och en en skopa skit vare sig man vill det eller inte. Personligen älskar jag detta, men exempelvis har min sambo, mamma och mormor ifrågasatt funktionerna i mitt hjärnkontor eftersom jag finner denna sorts humor alldeles fruktansvärt underhållande.

Nackdelarna med att äga denna film är få för den tål att ses om och om igen. Bilden är inte superb och ljudet, trots en fantastisk förbättring jämför med biofilmen, bara mediokert. Och så finns aspekten med att filmen inte passar precis alla. Den är vulgär! Men där ”South Park” är vulgär och provocerande på ett löjligt sätt, är Meaning of Life det på ett sofistikerat och roligt britthumoristiskt sätt.

“And what are you doing this morning?”
”It's a birth.”
”Ah! And what sort of thing is that?”