Jönssonligan - Den perfekta stöten

• Svensk titel: Jönssonligan - Den perfekta stöten
  • Originaltitel: Jönssonligan - Den perfekta stöten
  • Speltid (min): 92
  • Release (Bio): 2015-01-16

Biltjuven Charles Ingvar Jönsson råkar ut för en personlig tragedi. Hämndaktionen planeras in i minsta detalj och omfattar hundratals miljoner kronor i byte. För att nå sitt mål startar Charles en mångsidig liga med starka personligheter.

En av filmens styrkor är skådespelarna. Castingen är fenomenal. Susanne Thorson (En gång i Phuket) gör en hårdnackad och rättfram Rocky som ger upphov till ett potentiellt triangeldrama. Torkel Petersson (Kopps) är som klippt och skuren som en yihaa-tokig Dynamit-Harry med bakgrund i gruva. Charmknutten Alexander Karim (Äkta människor säsong 2) är störtskön och tar bluffandet till en helt ny nivå. Jens Hultén (Johan Falk-rullarna) är lämplig som korrumperad polis. Och doldisen Simon J Berger lyckas på ett lågmält sätt modernisera ligaledaren och kontrollfreaket Sickan.

Nya, fräscha Jönssonligan har en mörkare ton med råare bovar (som skrupellöse valutakvinnan Wallentin) och en gnutta självmordsbenägenhet. Färgpaletten är stämningsfullt grå och det förekommer hoppiga jumpcuts på sina ställen. Samtidigt bockar filmskaparna av klassiska element som Franz Jäger, baskern och en jädra smäll. Jag uppskattar även att storyn har begåvats med en twist.

Gå nu och se den Perfekta stöten på bio så det blir grönt ljus för en tvåa, trea, fyra. Nästa gång förväntar jag mig 15 minuter längre speltid, något slags miljöombyte, mer fumlande signerat Harry och introduktionen av Doris. Den som skaffat barn med knäppskallen Dynamit-Harry måste ju bara vara en sjukt festlig karaktär.