Beck - Invasionen

• Svensk titel: Beck - Invasionen
  • Originaltitel: Beck - Invasionen
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2015-05-18

Som Tellusfilm har rapporterat om tidigare är det spikat att Gunvald Larssons (Mikael Persbrandt) dagar som utredare jämte Martin Beck (Peter Haber) är räknade. Norrmannen Kristofer Hivju (Game of ThronesTurist) ska spela Becks nye sidekick Steinar Hovland i de Beck-rullar som har premiär nästa år. Så det gäller att njuta av Gunvalds förmodat sista filmer som kommer här och nu.

Därför är det extra glädjande att Gunvald-kvoten är extra hög och brutal i streamingaktuella Beck – Invasionen. Supersnuten Larsson sätter en främlingsfientlig mekanikerpajas på plats och får ett dundrande tokutbrott på en Säpo-höjdare spelad av Olle Sarri. Retstickan Gunvald pikar Beck som snart fyller jämnt och försöker tvångsdöpa fumlige snuten Oskars (Måns Nathanaelson) ännu ofödda barn. Mikael Persbrandts skärpa och syrliga närvaro kommer att saknas i framtida mordfall. Den saken är säker.

Beck – Invasionen börjar med att två paintballspelande grabbar hittar ett lik i skogen. Dödsfallet misstänks ha något att göra med terroristverksamhet varpå Säpo kopplas in på fallet. Filmen säger en hel del om vår samtid genom att tackla samhällsproblem som svart arbetskraft och papperslösas utsatta situation. Berättelsen tar också upp främlingsfientlighet och upphaussad terroristskräck.

Det här är ännu en stabil Beck-rulle som känns relevant. Den håller samma höga nivå som Beck – Rum 302 och Beck – Familjen. Beck-teamet genomsyras av trovärdigt skådespeleri och denna gång knyter dessutom de två kvinnliga utredarna an till varandra. Utöver det bjuds vi på dubbel förlossningsdramatik och Martin Beck får en hemläxa av sin störige chef (Jonas Karlsson). Enjoy.

Fotnot: Filmen finns för tillfället tillgänglig på C More men släpps på dvd/blu-ray först i maj.