• Originaltitel: Furious 7
  • Speltid (min): 137
  • Release (Bio): 2015-04-01
  • Release (Blu-ray/DVD): 2015-08-24
  • Tagline: Vengeance hits home
  • IMDb: Fast & Furious 7

I "Fast & Furious 7" är Deckard Shaw (Jason Statham) sur på Dom och racinggänget för att de är ”skyldiga” till att Shaws osympatiske brorsa (skurken Owen i sjätte filmen) hamnat i koma. Sedan följer en rak och våldsam hämndstory som knyter an till Hans död i "Tokyo Drift" (2006). Tuffe Statham ("The Transporter", "Crank") har pondus och utgör tillsammans med Djimon Hounsou ("Guardians of the Galaxy", "Gladiator") ett rejält hot för våra högoktaniga hjältar.

Vid det här laget känner man racingfamiljen väl. Vin Diesel är trygg i rollen som alfahanen Dominic Toretto, jämte Michelle Rodriguez som alfahonan Letty Ortiz. Letty lider fortfarande av ångestframkallande minnesförlust. Före detta snuten Brian O'Conner (Paul Walker) gör sitt sista uppdrag innan han ska släppa på gasen och bli familjefar på heltid. Teknikexperten Tej (Ludacris) tjafsar vidare med skämtaren Roman (Tyrese Gibson i komisk högform). Nytillskott på den goda sidan är för övrigt hackern Ramsey (Nathalie Emmanuel) och veteranen Kurt Russell ("Flykten från New York") som mystiske agentbossen mister Nobody.

"Fast & Furious"-rullarna har utvecklats från fräcka racingfilmer till maffiga blockbusterfilmer med helgalna actionsekvenser och svindyr demolering av statlig egendom. I sjuan tar sig Diesel & Walker an skyhöga skyskrapor på ett sätt som får Ethan Hunt att framstå som en stor mes. Dwayne Johnsons muskelberg Hobbs är dessutom rena terminatorn och köttar så in i bomben. Hans överdrivna gipsscen är helskön och för tankarna till gamla tiders osannolikt macho actionrullar. Jag tycker det är förbannat underhållande!

På klagomålsfronten: Det blir så klart lite för många rumpinzoomningar. Man får ha överseende med det. Logiken i storyn får man kasta ut genom bilrutan. Fysikens lagar sätts fullständigt ur spel. Men det har ju sin charm det också.

Fallskärmsfantastiska "Fast & Furious 7" är maffig action på hög nivå. Filmen byter miljö från bergiga Azerbajdzjan och sandiga Mellanöstern till hemtrevliga USA där allting avslutas med en förödande katt-och-råtta-lek på hemstadens tungt trafikerade gator.

Till sist vill jag påpeka att regissören James Wan ("Saw") lyckas avrunda det hela snyggt med en fin och tårögd hyllning till Paul Walker som tragiskt nog dog under inspelningarna. Det sjysta och karismatiska radarparet Diesel & Walker har lagt bilnycklarna på hyllan. Nu behöver den här filmserien varva ner och vila ut, men inte nödvändigtvis vila i frid, med tanke på en av slutscenerna...