• Originaltitel: Daredevil
  • Speltid (min): 60
  • Release (Streaming): 2015-04-10
  • Streamingplattform: Netflix
  • IMDb: Daredevil

Recension - Streaming

I första "The Avengers" demolerades New York rejält när Lokes utomjordiska armé levde loppan. I kölvattnet av detta utspelar sig "Daredevil" i den hårt utsatta del av New York som kallas för Hell’s Kitchen. Staden håller på att återställas av ett skumt och girigt byggföretag med minimal moral.

Här gör polarna Matt Murdock (Charlie Cox) och Foggy Nelson (Elden Henson) entré när de öppnar en småskalig, idealistisk juristfirma tillsammans. Deras första klient Karen Page (Deborah Ann Wolf från "True Blood") blir snart deras trogna sekreterare. Den brutale och fifflande gangsterbossbjässen Wilson Fisk, fullkomligt briljant spelad av Vincent D’Onofrio, utgör hotet. Den som i hemlighet klär ut sig i svarta superhjältetrikåer är alltså blinde advokaten Murdock vars sinnen är förstärkta efter en kemikalieolycka i barndomen. Daredevil är en levande lögndetektor som slåss som en fullfjädrad ninja.

"Agent Carter" och "Agents of S.H.I.E.L.D." i all ära, men Marvels mest stämningsfulla tv-serie är just nu "Daredevil", vars 13 intensiva avsnitt ligger uppe på Netflix och förtjänar ett omedelbart maratontittande. Ingen vän av serietidningarna lär bli besviken.

Här snackar vi perfekt casting. Intressanta rollfigurer, på båda sidor om lagen, hinner fördjupas i tillbakablickande, mörka och otäckt våldsamma avsnitt. Även mindre roller spelas elegant, såsom Bob Guntons ("Nyckeln till frihet") boföringssluge The Owl och Vondie Curtis-Halls sympatiske journalist Ben Urich.

Det vrålsnygga introt är indränkt i rött, hand i hand med passande musik, och rättvisans våg passerar i bild. Grubblande katoliken Murdock är den sortens hjälte som får stryk och blöder som en vanlig människa. Tur då att han med jämna mellanrum får hjälp av den godhjärtade sjuksköterskan Claire Temple (Rosario Dawson från Sin City). För DD får mycket spö. Den maffiga korridorfajten i avsnitt två är redan en klassiker. Filmad i en enda lång tagning!

Man blir genast sugen på en ny "Daredevil"-säsong. Finns mycket kvar att berätta och i en andra säsong räknar jag med att grekiska fajtern Elektra dyker upp. Men det lär dessvärre dröja. Först ska Netflix spela in och släppa säsong 1 av "Jessica Jones", "Luke Cage" och "Iron Fist". Därefter möts alla fyra hjältar i miniserien "The Defenders". Ska bli intressant att se hur Daredevil fungerar som lagspelare.

Skaparen av tv-serieversionen av "Daredevil", Drew Goddard ("The Cabin in the Woods"), ska härnäst skriva och regissera "Spider-Man"-nystarten (2017) där en tonårig kvartersspindel ska integreras i Marvels cinematiska universum. Ser fram emot det och hoppas att Goddard får till ännu en klockren tonträff. Som i fallet "Daredevil". Betygsfemman är inte långt borta.