Stuart Little

• Svensk titel: Stuart Little
  • Originaltitel: Stuart Little
  • Speltid (min): 81
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-10-19

Jag är en aning kluven till den här filmen. Förutsättningarna är bra; en kul och sött animerad mus, en bra historia, Geena Davis och Hugh Laurie. Snygga effekter. Men det känns som nåt saknas.

Ett av filmens problem är att den vacklar som en dyngrak mås mellan enkel sentimenalitet och smart dialog. Den bestämmer sig inte riktigt för vad den vill vara utan försöker tilltala både barnen och deras föräldrar genom att ständigt växla spår istället för att samtidigt verka på olika plan. Och det blir mest konstigt.

Dubbning. Ett helvete som har sitt herrsäte i södra Tyskland. Översättningen funkar ok på mössen och lillpojken i filmen. Tyvärr ska man sen släpa in Peter Harryson som katt och dubbningen av föräldrarna är förmodligen det sämsta jag har hört. För barnen spelar det säkert det inte så stor roll men vi lite äldre får stor anledning att misstänka att mycket av manusets skarphet försvann i översättningen. Och varför använder vi allt oftare tyskarnas favorittrick - att samma skådis dubbar en massa filmer? Det känns som Petrarna Jöback och Harryson är med i varenda tecknad film nu för tiden.

Nu ska ni inte tro att den här filmen är urdålig. Det är den inte alls. Stuart Little är en extremt välgjord figur och klassar lätt ut alla de andra skådespelarna. En god portion av filmen är både smart och rolig. Storyn är fin även om det inte är en gigantisk, fantastisk saga i stil med "Lejonkungen". Det är en bra film för barn även om jag själv hade hoppats på lite mer. Det blir en 3:a av 5 möjliga.

Henrik Edberg