• Originaltitel: The Fantastic Four
  • Speltid (min): 100
  • Release (Bio): 2015-08-07
  • Release (Blu-ray/DVD): 2015-12-07
  • Tagline: Change is coming
  • IMDb: Fantastic Four

1994 såg den första spelfilmen om Fantastic Four, eller Fantastiska Fyran som de kallades för i Sverige när det begav sig, dagens ljus. Eller ja, det är väl en sanning med modifikation. Roger Corman producerade förvisso en film, men det var aldrig meningen att den skulle släppas. Den enda anledningen att den över huvud taget filmades var att Constantin Film inte skulle förlora filmrättigheterna. De inblandade skådespelarna visste dock inte om detta, och det är lätt att förstå deras besvikelse efteråt.

Filmen har dock spridits via bootlegs, och finns tillgänglig på ställen vi inte pratar högt om. Det är lite synd att den inte fick ett ordentligt släpp, för den har ändå en viss charm.

2005 kom det en ny påkostad film om samma gäng, den här gången med Jessica Alba och Chris Evans i två av huvudrollerna. Den, och dess uppföljare som kom 2007, gjorde hyfsat bra ifrån sig men var inga stora succéer. Chris Evans fick då en betydligt större hit när han bytte Marvelfigur från Human Torch till Captain America…

Nu är det 2015, och det är än en gång dags att återse den fantastiska kvartetten i en reboot av serien. Tyvärr blev det en problemfylld inspelning. Regissören Josh Trank (”Chronicle”) var enligt uppgift allmänt otrevlig mot sin omgivning och filmbolaget krävde ständiga omtagningar och ändringar. Tranks film var en actionfylld sak som klockade in på knappa 150 minuter, men Fox klippte om den, filmade nya scener och släppte till slut en film på 100 minuter.

Slutresultatet? En soppa till film, nästan helt befriad från actionscener. Skådespelare som känns väldigt oengagerade och en handling som mest framkallar gäspningar hos publiken. ”Meh”, är en adekvat beskrivning.

Marvel, som de senaste åren varit enormt framgångsrika med sitt cinematiska universum, har varit minst sagt skeptiska till den här filmen, och jag misstänker att de helst av allt vill återfå filmrättigheterna till karaktärerna och göra sin egen version. Men än så länge ligger de kvar hos Fox, och det känns inte helt orimligt att anta att denna film, precis som den från 1994, gjordes i främsta syfte för att behålla rättigheterna, som annars skulle gått tillbaka till Marvel inom kort.

Nej, detta var inte fantastiskt någonstans. Tyvärr.