Ron Jeremy: Life After the Buffet

• Svensk titel: Ron Jeremy: Life After the Buffet
  • Originaltitel: Ron Jeremy: Life After the Buffet
  • Speltid (min): 84
  • Release (Blu-ray/DVD): 2015-12-28
  • IMDb: Ron Jeremy: Life After the Buffet

Ron Jeremy behöver ingen närmare presentation. Han har inte bara varit med i över 2000 vuxenfilmer, utan också i ett otal ”vanliga” spelfilmer, TV-serier och musikvideor. Han är, utan att överdriva, en livs levande kultfigur. ”Beviset på att vem som helst kan få ligga”, som han uttrycker det själv.

2013 hamnade han dock på löpsedlarna av en helt annan anledning. Efter att ha känt kraftiga bröstsmärtor körde han själv till Cedars Sinai och blev efter en snabb undersökning akut opererad för aortadissektion, en mycket ovanlig åkomma som kan vara väldigt svår att hitta och identifiera. Faktum är att det bara drabbar 30 personer på miljonen, och långt från alla klarar sig med livet i behåll.

Efter den lyckade operationen var Ron tvungen att se över sitt leverne. Dags att tänka på vad han äter och att det görs på mer regelbundna tider. Det är ju ingen hemlighet att Ron är en matglad herre som gärna tar för sig av de bufféer som serveras dygnet runt på de etablissemang han så ofta frekventerar.

Dokumentären ”Ron Jeremy: Life After the Buffet” handlar om tiden efter operationen, och vi får höra både Ron och hans vänner prata om hans överlevnad som ett mirakel. Ron, som är jude, har alltid varit intresserad även av kristendom och haft många religiösa utövare såsom evangelister och predikanter i sin vänskapskrets. Bland annat nämns hans gamla vän, komikern Sam Kinison, och vi får även möta Sams bror i dokumentären.

Det är svårt att betygsätta dokumentären. Rent tekniskt är det en katastrof, inspelad med mobilkamera i 4:3 format och helt utan någon som helst tanke på ljussättning. Ljudet är ofta dåligt, och regissören och filmaren själv, Hedda Muskat, är totalt talanglös. Dessutom använder hon sig flitigt av textskyltar, vilket i sig är helt OK, men det faktum att hon blandar olika typsnitt och över huvud taget använder sig av Comic Sans Serif är oförlåtligt.

Samtidigt går det inte att komma ifrån att Ron Jeremy själv är en intressant person, som faktiskt har en hel del intressanta saker att säga. Men för det rekommenderar jag hans självbiografi ”Ron Jeremy: hårdaste mannen i showbiz” istället.