Före stormen

• Release (Bio): 2000-09-22

Från Umeå Internationella Filmfestival

Umeå Internationella Filmfestival öppnade fredag den 15 september genom att fuska med världspremiären av Reza Parsas Före Stormen. För många är Reza Parsa ganska så okänd, men tro mig, efter denna debut kommer vi garantera få se mer från denne 32-årige iranfödde regissör. För mig är han en helt ny bekantskap och när jag bänkade mig i salongen klockan nio på morgonen för en privilegierad pressvisning, hade jag mina tvivel om jag skulle tycka att det är en bekantskap värd att lägga på minnet. Nu kan jag säga att denna bekantskap tänker jag vårda ömt och presentera för alla jag möter. Reza Parsas långfilmsdebut är värd all respekt och beundran.

Före Stormen är en stark gripande berättelse om två människor vars öden verkar oundvikliga. Svåra och komplicerade konflikter tvingar dem till att utföra handlingar som kommer att påverka deras liv och familjer på förödande sätt. Den hårt mobbade och trakasserade Leo (Emil Odepark) tvingas in i en återvändsgränd med bara en väg ut. Taxichauffören Ali (Per Graffman) blir tvingad att möta sitt förflutna som gerillasoldat och mot sin vilja, ta liv för att andra liv ska överleva. Till en början är deras vänskap ganska så obetydlig men allt eftersom filmen utvecklas kommer de att betyda allt mer för varandra.

Min spontana reaktion är att Före Stormen arbetar med flera faktorer. Hatet leder till desperata handlingar och kärleken försvarar dem. Samtidigt frågar man sig om mord verkligen någonsin kan vara försvarbart. Kan man ta livet av någon om ett lands befolkning hänger på hans existens? Reza Parsa lämnar den frågan åt publiken att avgöra. Men inte utan att göra ett tappert försök att förklara vad han menar. Ali tvingas att välja mellan det liv han lever nu och det liv han har levt. Och vad han än väljer så kommer de han älskar att drabbas.

Reza Parsa har med Före stormen gjort svensk film när den är som bäst. Här finns värmen, tankeställarna och framförallt en mycket god berättarteknik. Filmens inledningssekvens känns som en poetisk opera och redan här kan man ana filmens handling. I slutet av filmen faller några bitar på plats som en slags antik cirkelkomposition genom att blanda tillbakablickar och framtida händelser. På ett sätt bytte filmen vändning och ett nytt budskap blev synligt. Vad är en människas ord värt? Vem kan man egentligen lita på? En sak är dock säker. Före stormen kommer att beröra dig på de flesta nivåer. För säkerhets skull, sitt kvar några minuter efter filmen, bara för att vara säker på att du förstått vad den handlar om. Lämnar du biosalongen likgiltig, lyd mitt råd och se den en gång till.