• Svensk titel: Porno & Libertà
  • Originaltitel: Porno & Libertà
  • Speltid (min): 78
  • Release (Blu-ray/DVD): 2016-05-09
  • IMDb: Porno & Libertà

”A free and civilized society should be judged by its willingness to accept porn.”

Ovanstående fras, fritt översatt till “Ett fritt och civiliserat samhälle bör dömas efter dess villighet att acceptera pornografi”, yttrades av författaren Salman Rushdie. Och visst är det väl lite så, att ju mer inskränkt, inåtvänt och odemokratiskt ett samhälle blir, desto mer tabu blir porren.

I Carmine Amororos dokumentär ”Porna & Libertà” får vi träffa flera italienska porrpionjärer som berättar hur de på 60-, 70- och 80-talen kämpade för den fria sexualiteten, genom importera, lansera och skapa porr i ett land där allt sådant tidigare genererat fängelsestraff. Regissören Lasse Braun (född Alberto Ferro) studerade till advokat men blev utsparkad från juridikstudierna på grund av det provokativa innehållet i sin avhandling ”Judiciary Censorship in the Western World”. Däremot översattes avhandlingen till danska av en dansk parlamentariker, och blev grunden till att pornografi legaliserades i Danmark 1969. Bara en sådan sak!

Son till en diplomat och själv utrustad med ett diplomatpass bestämde sig Lasse för att importera dansk porr till Italien, för att sedan gå över till att själv producera porr. Allt detta – och mycket mer – berättar han om i denna dokumentär, som gjordes strax innan hans död 2015. Lasse Brauns son, Axel Braun, är själv aktiv porrproducent, och ligger bland annat bakom de populära porrparodierna av superhjältefilmer som gjort succé de senaste åren.

Vi får också träffa den feministiska regissören Giuliana Gamba och Riccardo Schicchi, som bland annat berättar om hur han som ung träffade och blev kär i en viss Ilona Staller och hjälpte till att lansera henne som Cicciolina. Cicciolina medverkar också i filmen, och vi får höra om både hennes porrkarriär och politikerkarriär.

”Porno & Libertà” är en intressant dokumentär, och även om fokus ligger på Italien är likheterna med resten av världen många.