Skönheten och odjuret

• Svensk titel: Skönheten och odjuret
  • Originaltitel: La Belle et la Bête
  • Speltid (min): 109
  • Release (Blu-ray/DVD): 2016-09-19
  • IMDb: Skönheten och odjuret

En köpman som förlorat sin förmögenhet när hans skepp förlist i en storm gör allt för att försöka komma på fötter igen, inte minst för sina barns skull. Efter att ha flytt från en farlig situation hamnar han i ett mystiskt slott, med dignande matbord och värdefulla skatter i överflöd. Hans värd, som vägrar visa sig, låter honom ta med sig lite guld hem, på villkor att han återvänder igen dagen efter för att sedan stanna i slottet för all tid.

Köpmannen kommer hem och alla firar att de åter kan leva det lyxiga liv de är vana vid. Men den yngsta dottern Belle förfasas när hon får höra om villkoret, och bestämmer sig för att ta faderns plats. Medelst häst beger hon sig till slottet, där hon får veta att hon ska spendera resten av sitt liv. Men vem är det som håller henne fången egentligen? En bitter prins, drabbad av en förbannelse som förvandlat honom till ett hemskt odjur. Det enda som kan häva förbannelsen är äkta kärlek, men vem kan älska ett odjur?

”Skönheten och odjuret”, den gamla franska sagan från 1700-talet, har filmats åtskilliga gånger varav den mest kända versionen torde vara Disneys animerade version från 1991. I denna version, regisserad av Christophe Gans, bjuds vi förvisso inte på några musikalnummer men på en fantastiskt vacker visuell upplevelse. Vackra, fantasifulla miljöer som sätter en 100-procentig sagokänsla och storslagen färgprakt. Jag har alltid gillat Gans estetiska stil, i filmer som ”Crying Freeman” och ”Vargarnas pakt”, men här överträffar han sig själv!

Belle spelas fint av Lea Seydoux (”Spectre”) och prinsen/besten spelas av Vincent Cassel, som lyckas väl med att artikulera bakom all makeup.

I väntan på Disneys kommande spelfilmsversion av ”Skönheten och odjuret”, med Emma Watson och Dan Stevens, tycker jag absolut att ni ska ge denna version av den klassiska sagan en chans.