• Svensk titel: Legenden om Tarzan
  • Originaltitel: The Legend of Tarzan
  • Speltid (min): 105
  • Release (Bio): 2016-07-13
  • Release (Blu-ray/DVD): 2016-11-21
  • IMDb: Legenden om Tarzan

En inbjudan kommer från Belgiens kung Leopold, där han inviterar brittiske adelsmannen John Clayton III att komma till Kongo och se hur landet utvecklats, med nya skolor och järnvägar. Clayton är måttligt sugen på att åka, men blir övertalad av den amerikanen George Washington Williams som i sin tur vill bevisa att kung Leopold tvärtemot vad han lovat fortfarande sysslar med slaveri.

Väl på plats i Kongo blir sällskapet snart varse om att inbjudan i själva verket kom från Leon Rom, som blivit lovad stora rikedomar i diamanter av hövding Mbonga i utbyte mot Clayton.

Här kanske det är lämpligt att påpeka att Clayton varit i Afrika förut. Faktum är att han växte upp i Afrika, i en lite udda familj, och att han då gick under namnet Tarzan…

Jag skulle egentligen ha sett ”The Legend of Tarzan” på bio i somras tillsammans med min fru, men plötslig barnvaktsbrist gjorde att hon istället gick på restaurang och bio tillsammans med vår äldsta dotter, medan jag och den yngsta köpte varsin Happy Meal och såg ”Alvin och gänget 4 – Gasen i botten” hemma. Förvisso trevligt, men inte riktigt som det var tänkt.

Nu har jag dock fått chansen att se Alexander Skarsgård spänna musklerna som världens mest berömde djungelson, av någon anledning var frun väldigt mån om att denna film skulle införskaffas. Jag minns svagt en välspridd recension av filmen vid biopremiären, där en något överförfriskad kvinna recenserade filmen med ett starkt fokus på just unge herr Skarsgård, och mer specifikt hans ”V”. Nåväl, efter att ha sett filmen själv kan jag ju kallt konstatera att Alexander är larvigt vältränad i filmen, men framförallt att han gör en ganska bra Tarzan. Jag hade hoppats på lite mer, men det verkar inte ha funnits utrymme för mer agerande eller djup i manus.

I andra roller ser vi bland annat Christoph Waltz som den onde Leon Rom, och det gör han naturligtvis perfekt. Samuel L. Jackson är rolig som George Washington Williams, men den jag gillade bäst var Margot Robbie som gör en betydligt tuffare Jane Porter än vad jag tidigare sett.

En del drama, en del action, en del humor och vackra miljöer är vad som bjuds, och det hela klockar in på strax under två timmar. Filmen är långt ifrån perfekt, men definitivt underhållande och en stark trea är självklar.