• Originaltitel: X2
  • Speltid (min): 128
  • Release (Bio): 2003-05-02
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-09-17
  • Tagline: Get ready for the return of the Evolution
  • IMDb: X-Men 2

Uppföljaren till dunderhiten X-men har kommit till vita duken. Den efterlängtade mutantsagan med en stjärnspäckad rollista lovar på förhand total action och återseendet av gamla karaktärer samt en del nya såsom Nightcrawler, Pyro, Iceman mfl. Återigen är det begåvade Bryan Singer som suttit på regissörsstolen, budgeten är enorm och med ovannämnda förutsättningar kan väl egentligen inget gå fel! Eller?

Mutanter kämpar fortfarande i tysthet mot etablissemanget och människans inneboende rädsla för det okända. På professor Xaviers (Patrick Stewart) skola för begåvade mutantbarn fortgår träningen stilla medan Magneto (Ian McKellan) alltjämnt sitter inspärrad i sitt plastfängelse. Men onda krafter som önskar rensa jorden från evolutionens nästa steg hotar lugnet och alla mutanters existens och ett krig är förestående. Forna fiender tvingas samarbeta i ett försök att att säkra artens överlevnad.

Jag läste i en annan recension att X-men 2 kallades en av de bästa uppföljarna genom tiderna. Själv så gillade jag första filmen men tyckte att den lämnade en del att önska, främst i actionsekvenserna. Andra filmen är enligt mitt tycke betydligt mer actionladdad och liksom sin föregångare befriad från korkade one-liners. Den underbara rollbesättningen gör nästan varenda scen intressant samt att Jackman i rollen som Wolverine är en riktig fullträff. Stewart och McKellan tillför auktoritet och Nightcrawler (Alan Cumming) är ett spännande tillskott även om den tyska brytningen kändes lite suspekt i en del lägen. Stämning, musik och miljöer går heller inte att klaga på och det är svårt att hitta fel...men de finns där.

För det första så är det uppenbart att det finns (i stort sett) en scen tillägnad varje mutant och dennes specialförmåga – detta medför en del ’plot holes’ som är lite irriterande. Ni vet vad jag menar – ’va, Nightcrawler kan ju bara teleportera sig dit istället för att skicka Pyro’ osv… Antalet mutanter som ska få visa upp sig medför också att det fokuseras för lite på de enskilda. Detta i sin tur gör att karaktärerna utvecklas alldeles för lite och åtminstone jag vill veta mer. Vidare så framstår speciellt ett av karaktärernas handlande i slutet som väldigt omotiverat och kanske hade beteendet kunnat förklarats bättre i förväg om mer tid funnits. Jag blev faktiskt förbannad - men med facit i hand är det inte otroligt att det beror på att jag var långtifrån likgiltigt till det jag såg, dvs Singer och Co hade lyckats. Lite omotiverat och märkligt var det dock.

Mitt andra problem med filmen är att slutstriden är alldeles för lång. Det känns som vi tillbringar nästan halva filmen med att springa runt i tunnlar i ett underjordiskt komplex där mutanternas fiender håller hus.

På det stora hela så är det dock storslaget värre och helt klart grym underhållning. Bra action från start till mål och speciellt Jackman, McKellan och Bryan Cox är mycket bra. Filmens budskap om ökad förståelse för det okända går självfallet inte att klaga på. Således är X-men 2 en mycket bra uppföljare även om Aliens och Gudfadern 2 fortfarande är de bästa tvåorna i mitt tycke. Men är det är det dryga 2 timmar snygg, stjärnspäckad action som önskas så finns inget att tveka på – se X-men 2. Rykten säger för övrigt att en trea är på gång...evolutionen fortsätter.

Erik Norin