• Svensk titel: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn
  • Originaltitel: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children
  • Speltid (min): 127
  • Release (Bio): 2016-09-30
  • Release (Blu-ray/DVD): 2017-02-13
  • IMDb: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Under hela sin uppväxt har Jake fått höra fantastiska sagor från sin farfar, som berättade om hur han i unga år bodde på ett barnhem för besynnerliga barn. I detta barnhem, som drevs av fröken Peregrine, bodde flera barn med konstiga egenskaper; Emma t ex, som svävar iväg om hon inte har på sig sina tunga järnskor, den urstarke Bronwyn och alla de andra.

Som liten trodde Jake på dessa sagor, vilket slutade med att han tvingades gå i terapi. Men när farfadern dör under mystiska omständigheter bestämmer sig Jake för att ta reda på hur det egentligen ligger till. Finns fröken Peregrines hem för besynnerliga barn på riktigt?

Jag, och många med mig, har varit ganska måttligt förtjusta i de senaste filmer som Tim Burton spottat ur sig. Det har blivit lite väl flamsigt, och stundtals har det känts som att filmerna är gjorda av någon som försöker vara Tim Burton men som inte lyckas helt och hållet. När de första klippen från ”Miss Peregrines hem för besynnerliga barn” släpptes blev åtminstone jag försiktigt förväntansfull. Det såg ju riktigt bra ut, kan det vara så väl att Burton äntligen hittat hem igen?

Svaret är tyvärr nej, han är inte riktigt tillbaka ännu. Visst är filmen visuellt spektakulär, och skådespelarna är riktigt bra. Eva Green är fantastisk i huvudrollen, även om hennes manér kändes lite väl bekanta från ”Penny Dreadful”. Jake spelas skickligt av Asa Butterfield (”Hugo”, ”Ender’s Game”), men det är ändå de vuxna som glänser mest. Jakes pappa spelas av Chris O’Dowd (”The IT Crowd”, ”Calvary”), mamman av Kim Dickens (”Fear the Walking Dead”) och farfar av legendaren Terence Stamp. Dessutom får vi se Samuel L. Jackson, Judi Dench, Allison Janney och en närmast oigenkännlig Rupert Everett (vad har karln gjort med sitt ansikte?) i andra roller.

Filmen är underhållande för stunden, men stannar inte kvar länge i medvetandet. Jag hade velat ha så mycket mer, men frågan är om Burton någonsin kan hitta tillbaka till sina forna glansdagar. Man kan bara hoppas.