• Svensk titel: Storkarna
  • Originaltitel: Storks
  • Speltid (min): 83
  • Release (Bio): 2016-10-07
  • Release (Blu-ray/DVD): 2017-02-20
  • IMDb: Storkarna

Förr i tiden levererades alla bebisar av storkar. Precis, inget snusk här inte, utan ren, fin och hederlig fågeltransport. Men efter en incident då en stork fick tillfällig sinnesförvirring och en adressbricka råkade förstöras och bebis därmed inte kunde levereras som planerat, lades verksamheten ner. Istället startade storkarna en stor nätshop, från vilken de levererar varor som exempelvis mobiltelefoner. Tryggt och säkert!

Junior är den bästa leverantören av alla storkar, och därför är det naturligt att han ska ta över när nuvarande chefen Hunter ska bli styrelseordförande. Hans första jobb är att avskeda Tulip, den enda människan i företaget och den flicka som inte kunde levereras på grund av incidenten 18 år tidigare, och se till att hon ger sig av från storkberget.

Det är lättare sagt än gjort, Junior har svårt att utföra ordern och sätter istället Tulip på posttjänst, ordentligt undangömd så att hon inte ska synas. Men i samma avstängda område finns även den gamla bebismakarmaskinen, och när den råkar slås på… Vi kan väl säga som så att Junior får fullt upp att reda ut situationen innan Hunter märker något!

”Storkarna” är en ny animerad film som mig veterligen inte gjorde något större avtryck på bio här i Sverige. Jag är naturligtvis inte säker, men jag misstänker att den har svårt att hitta sin målgrupp. Som animerad film riktar den sig till barn, men samtidigt går mycket av innehållet rakt över huvudet på barnen. Åtminstone i det Liljegrenska hemmet var det de vuxna som uppskattade filmen mest, medan barnen (6 och 8 år) tröttnade efter ett litet tag.

Det är en mysig liten film med humor och värme, men utan det där lilla extra som behövs för att stå ut och göra ett ordentligt intryck hos publiken i det enorma utbud av animerad film som görs idag. Det är just den detaljen som gör att betygsfyran uteblir.