• Svensk titel: Halloween III
  • Originaltitel: Halloween III: Season of the witch
  • Speltid (min): 98
  • Release (Bio): 1983-06-27
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-10-17
  • IMDb: Halloween III

En ondskefull leksaksmakare tänker utplåna en stor del av barnen i USA kommande Halloween. Hur? Jo, han har sett till att skapa de allra populäraste maskerna och fyllt handlarnas butiker med dessa samtidigt som han lockar med ett stort pris som ska lottas ut live på TV under Halloweenkvällen. Vad han inte går ut med är att denna sändning också kommer att innehålla en dold signal som aktiverar ett gömt chip i varje mask. Resultat? Geggamoja!

De enda som förhoppningsvis kan förhindra detta är den unga Ellie, vars pappa dödades när han försökte avslöja sanningen om maskerna, samt den lätt alkade läkaren Dan som var den som försökte rädda Ellies pappas liv.

”Halloween III: Season of the Witch” har genom åren fått ta en hel del oförtjänt kritik. Många har sågat den för att den till skillnad mot de andra filmerna i serien inte handlar om Michael Myers. Regissören John Carpenter själv kände sig färdig med den karaktären efter den andra filmen och tyckte att ”Halloween”-titeln i fortsättningen kunde användas varje år till en ny säsongsrysare, något som dock inte föll i smaken hos publiken. De ville helt enkelt ha Myers! Personligen tycker jag att detta är en kanonrulle och är övertygad om att den haft betydligt bättre rykte om den haft en annan titel.

I rollerna ser vi den alltid strålande Tom Atkins (”Dimman”, ”Flykten från New York”) som läkaren Dan, och Stacey Nelkin som Ellie. Som den ondskefulle leksaksmakaren Cochran ser vi veteranen Dan O’Herlihy (”RoboCop”, ”Twin Peaks”) och han är fantastisk!

Filmen har en alldeles lagom mängd våld, blod och slafs för att göra mig nöjd, och den är fortfarande spännande och lite mysigt småläskig. Har ni inte sett den tidigare tycker jag absolut att ni ska passa på nu!