• Svensk titel: Hitlers Hollywood
  • Originaltitel: Hitlers Hollywood
  • Speltid (min): 101
  • Release (Blu-ray/DVD): 2017-09-04
  • IMDb: Hitlers Hollywood

Hitler’s Hollywood är ett viktigt dokument som berättar om den mest dramatiska tiden i landets filmhistoria.

Vi serveras filmklipp med informativ berättarröst och är man det minsta intresserad av film eller krigshistoria är detta en mycket välgjord dokumentär. Jag fanns den mer intressant än regissörens tidigare verk, Från Caligari till Hitler

Nazisternas filmer var ofta väldigt teatraliska. Och i en annars mörk tid genomsyrades filmerna av en falsk munterhet. Men samtidigt var döden ett ständigt närvarande tema. Eller närmare bestämt, en dödslängtan. Att dö för faderlandet. Central figur i samtliga filmer var Joseph Goebbels, propagandaminister och den tyska filmens herre. Goebbels kontrollerade allt som hade med media att göra. TV, film, radio och konst. Och filmerna var det viktigaste för honom, och något som var väldigt personligt. Nästan hälften av intäkterna från filmerna gick till reklam för det tredje riket och skådespelarna ansågs som levande legender, med väldigt hög status.

Väldigt intressant och en nyhet för mig, var att Ingrid Bergman faktiskt gjorde en film i Tredje Riket, Kvartetten Gifter sig från 1938. Detta ville helst Bergman glömma och sex år senare spelade hon antifacist i mästerverket Casablanca.  Fast inte bara Bergman gjorde film i Nazi-Tyskland. Zara Leander (Sara Stina Hedberg, 1907-1981) var Nazifilmens första riktiga stjärna. Vistelsen i Tyskland mitt under kriget försvarades med att hon talade bättre tyska än engelska. Under sin vistelse som varade mellan 36-43 medverkande hon i 10 filmer och spelade även in ett antal grammofonskivor. Som sagt, en mycket intressant dokumentär som garanterat är av intresse för filmfanatikern eller den historie-intresserade.

Stefan Johansson