• Svensk titel: CHiPS
  • Originaltitel: CHiPS
  • Speltid (min): 100
  • Release (Blu-ray/DVD): 2017-08-14
  • Tagline: Chip Happens
  • IMDb: CHiPS

Det går inte så bra för det gamla MC-proffset Jon Baker. Hans fru har kastat ut honom och prasslar med andra, han tvingas knapra smärtstillande på daglig basis eftersom hans kropp är så trasig efter ett flertal krascher och han har inget vettigt jobb. Men han har bestämt sig för att söka till Kaliforniens motorcykelpolis, dels för vinna tillbaka hustrun och dels för att få ordning på resten av sitt liv. Han misslyckas dock grovt på både skyttetestet och flera andra tester, faktum är att det enda han lyckas med är just hojåkningen. Men med lite tur och övertalnings förmåga får han en provplats i kåren.

Hans partner blir Frank Poncherello, en riktig kvinnotjusare som inte har mycket till övers för Jon, inte till att börja med i alla fall. Frank är egentligen en FBI-agent under täckmantel, som snart inser att Jon kanske kan vara till nytta i alla fall…

”CHiPS” är baserad på en populär TV-serie som gick i USA mellan 1977 och 1983, och även om jag aldrig sett ett enda avsnitt är jag mycket väl medveten om att den existerar. Nu, 40 år efter den TV-debuten, kommer alltså en filmversion. Dax Shephard, som också spelar Jon, har regisserat och resultatet är, mot alla mina förväntningar/fördomar, riktigt underhållande.

Jag trodde att detta skulle bli en högljudd, larvig, barnslig och tråkig sörja till film som skulle göra mig mer förbannad än glad, men det visade sig turligt nog att jag hade fel. Och rätt. Det ÄR en högljudd, larvig och barnslig film, men den är aldrig tråkig. Dax och Michael Peña, som spelar Poncherello, har en härlig kemi och funkar enormt bra tillsammans. Lägg därtill bra skådespelare som Adam Brody, Kristen Bell och inte minst Vincent D’Onofrio så blir det riktigt trivsamt!

En stark trea blir det i betyg, definitivt underhållande i sin tramsighet.