• Originaltitel: Death Weekend
  • Speltid (min): 87
  • Release (Bio): 1990-08-17
  • Release (Blu-ray/DVD): 2017-12-04
  • Tagline: They were going to rape her one by one. She was going to kill them....one by one.
  • IMDb: Death Weekend

Den framgångsrike tandläkaren Harry lever ett playboyliv. Lyxigt hus på landet, snabba bilar och vackra kvinnor. Just denna helg har han bjudit med sig fotomodellen Diane på en stor fest på sitt lantställe. ”Stor fest” är kanske att ta i, Harry har inte bjudit med några andra dit utan det var bara en ursäkt för att få med Diane dit och ha lite kul med henne.

På vägen ber Diane att få testköra Harrys fräcka Corvette. Med stor erfarenhet av motorer och snabba bilar rattar hon kärran säkert på de smala landsvägarna. De blir snart utmanade av ett kaxigt gäng rednecks i en Camaro, men Diane utmanövrerar dem till slut vilket får dem att bli mer än lovligt förbannade.

Väl framme vid stugan får Diane snart reda på att festen bara var ett svepskäl för Harry att komma in i hennes trosor, vilket hon inte uppskattar. Harry blir sur och meddelar att om det inte passar kan hon gå hem själv. Trevlig kille…

Innan Diane hinner lämna huset får de dock oväntat besök. Rednecksen som de tidigare förnedrat på vägen har kommit dit och bestämmer sig för att vända upp och ner på huset. Diane försöker smita, men blir upphunnen och våldtagen av gängets ledare.

Utan någon som helst hjälp från Harry måste nu Diane försöka klara sig själv. Kan hon överleva så länge någon av de andra lever?

”Death Weekend” är ökänd i svenska filmkretsar. GeBe Film köpte rättigheterna till filmen och planerade att visa den på bio, men Statens Biografbyrå satte stopp för de planerna. Inte mindre än sju gånger blev filmen totalförbjuden för biovisning, och det var inte förrän 1990, dvs. 24 år efter filmens premiär, som den fick ett väldigt begränsat biosläpp här, och då kortad med sju minuter.

De flesta filmer som fick det mottagandet var ärligt talat ganska ruttna rullar, men ”Death Weekend” är faktiskt en habil thriller som definitivt står på egna ben. Brenda Vaccaro spelar Diane, som härligt nog inte faller in bland de alltför typiska ”våpen i fara”. Diane är en tuff tjej med skinn på näsan, med typiskt maskulina intressen (snabba bilar och motorer) och som tar saker och ting i egna händer istället för att bara skrika och förlita sig på att bli räddad av en riddare i skinande rustning.

Filmen har nu släppts helt oklippt på DVD här i Sverige, av Studio S Entertainment. Bilden är rätt sunkig i 4:3 format men vad jag förstått är det väldigt svårt att hitta ett bättre utgångsmaterial. Trots att bild- och ljudkvalitet lämnar mycket kvar att önska är det ändå ett schysst köp. Filmen i sig är inte tokig, och ur historisk synpunkt är den extra intressant.

Bland extramaterialet på skivan finns nyinspelade intervjuer med filmgurun Ronny Svensson, före detta chefen på Statens Biografbyrå Gunnel Arrbäck samt Jan Guillou, som när det begav sig försvarade filmen högljutt i media.