Riverdale - Säsong 1

• Svensk titel: Riverdale - Säsong 1
  • Originaltitel: Riverdale: The Complete First Season
  • Speltid (min): 532
  • Release (Blu-ray/DVD): 2018-02-12
  • IMDb: Riverdale - Säsong 1

Den lilla staden Riverdale är inte så idyllisk som den på ytan vill påskina. När den populäre fotbollsspelaren och studenten Jason Blossom hittas död är det bara början, snart dras massor av mörka hemligheter fram i ljuset och inget kommer någonsin vara som förut.

Den musikintresserade Archie tampas med sina känslor för grannen Betty. Bästa kompisen Jughead har problem hemma, och hänger oftast på stadens drivein-bio. Nykomlingen Veronica försöker lära sig att hon inte längre har obegränsade resurser då pappa sitter inne för eko-brott. Tillsammans försöker de klara av både de vardagliga problemen som alla tonåringar har, och de problem som lurar i Riverdale…

Som liten läste jag då och då serietidningen Acke, och även om jag aldrig fastnade för den har ändå karaktärerna etsat sig kvar i mitt medvetande. Men, som någon uttryckte det inför TV-premiären i USA, ”this is not your parents’ Archie”. Borta är den glättiga tuggummikänslan och istället sätts de välkända figurerna i något som mer påminner om en Twin Peaks light. Det roliga är att det faktiskt funkar riktigt bra!

Ungdomarna i serien är riktigt duktiga, även om jag kände mig lite gammal när jag insåg att Cole Sprouse som spelar Jughead är samma kille som spelade Ben, Ross lille son i ”Vänner”. Han är inte så liten längre. Samma åldersinsikt fick jag när jag såg att föräldrarna i staden spelas av ”mina” gamla ungdomsserieskådisar, som t ex Luke Perry, Mädchen Amick, Skeet Ulrich och några till, som jag dock inte vill nämna i förväg. Det var en härlig överraskning för mig, så jag vill inte förstöra den för någon annan.

Den första säsongen av ”Riverdale” var en trevlig överraskning och det gick snabbt att beta av de 13 avsnitt som den består av. ”Bara ett avsnitt till…” var en vanligt förekommande fras här hemma.