• Originaltitel: Daddy's Home 2
  • Speltid (min): 100
  • Release (Bio): 2017-11-09
  • Release (Blu-ray/DVD): 2018-04-09
  • Tagline: More Daddies. More Problems.
  • IMDb: Daddy's Home 2

De tidigare rivalerna Dusty och Brad har fått fint flyt på sina gemensamma pappauppgifter. Brad, som är gift med Dustys ex och därmed styvpappa till dennes barn hjälper Dusty komma tillrätta i sin nya roll som styvfar till en dotter. De hämtar och lämnar på diverse aktiviteter och ser till att ungarna trivs i tillvaron.

Men när det närmar sig jul får de höra att barnen inte alls gillar att fara omkring på julafton och dela upp tiden mellan olika familjer. Så vad göra, om inte att fira jul allihop tillsammans! Så det blir Brad och hans fru (Dustys ex) med tre barn samt Dusty med fästmö och hennes barn. Fullt hus, eller hur? Men varför inte krydda det hela med en generation till?

När Brads och Dustys fäder också anländer blir det som dukat för konflikter. Brads pappa är en mjukis med hjärtat på rätta stället och Dustys pappa är en stentuff före detta astronaut med sunkig kvinnosyn och med minst sagt bristande pappakänslor. Detta kan bli hur kaosartat som helst…

Jag tyckte att den första ”Daddy’s Home” var oväntat rolig när den kom, och Will Ferrell och Mark Wahlberg hade härlig kemi som Brad respektive Dusty. En uppföljare var väl mer eller mindre väntad, och när det annonserades att deras fäder skulle spelas av John Lithgow och Mel Gibson blev jag väldigt nyfiken. Två bra skådespelare som skulle kunna vrida upp allt en nivå till eller två.

Tyvärr funkar det inte riktigt. Även om Lithgow är klockren som Brads pappa och Mel Gibson som klippt och skuren för rollen som Dustys far är det något som saknas. Skämten består till stor del av upprepningar från den första filmen, och det är tyvärr tydligt att Mel Gibson inte har samma komiska timing och improvisationsförmåga som de övriga skådespelarna. Inte för att han inte försöker, men han har själv medgett att han inte riktigt hängde med när de andra drog igång under inspelningen.

”Daddy’s Home 2” är tillräckligt kul för att man ska roas under tiden, men den når inte upp till originalet.