• Speltid (min): 300
  • Release (Streaming): 2018-05-02
  • Streamingplattform: YouTube Red
  • Tagline: The Karate Kid Saga Continues
  • IMDb: Cobra Kai - säsong 1

Recension - Streaming

Det har gått 34 år sedan rikemanssonen Johnny Lawrence förlorade finalmatchen i All Valleys karateturnering mot nykomlingen Daniel LaRusso. Nu tar han ströjobb som hantverkare och kör en gammal sliten Firebird mellan jobben och sin sunkiga lägenhet.

Daniel å andra sidan driver en framgångsrik bilfirma och lever i ett grandiost hus tillsammans med sin vackra fru och deras välartade barn.

När Johnny använder sina gamla karatetakter till att motvilligt hjälpa en grannunge från att bli nerslagen av mobbare, slutar det med att grabben bönar och ber om att få lära sig självförsvar. Efter att ha sagt nej, nej och återigen nej inser Johnny snart att det kanske kan finnas en möjlighet till inkomst i karaten, och öppnar återigen ”Cobra Kai Dojo” i staden. Något som inte Daniel gillar…

I ”Cobra Kai” får vi återigen se William Zabka och Ralph Macchio som Johnny Lawrence och Daniel LaRusso, och det är härligt från ruta ett. De är sig lika, och Macchio som ändå är 57 numera ser oförskämt fräsch ut. I seriens tio halvtimmesavsnitt får vi se hur de båda karaktärerna fortfarande har svårt att komma överens, trots att de har mer gemensamt än vad de någonsin kunnat ana. Fokus ligger på Johnny, och hur han kämpar för att få saker och ting att gå ihop. Samtidigt framställs Daniel stundtals som ett riktigt as, utan att för den sakens skull överdriva.

Innan ”Cobra Kai” hade premiär på YouTube Red var jag försiktigt optimistisk, idén som sådan lät perfekt i mina öron men det fanns ändå en liten rädsla för att det skulle sluta i en parodisk version av gamla härliga ”Karate Kid”.  Till min stora glädje visar man all respekt för förlagan, och serien blir som den uppföljare jag aldrig trodde jag skulle få se.

”Cobra Kai” är fantastiskt underhållande! Rolig, varm och stundtals gripande. Och efter en cliffhanger som heter duga ser jag otåligt fram emot säsong två. Det här är nämligen bland det bästa jag sett på TV på väldigt, väldigt länge!