• Svensk titel: Straight Story, The
  • Originaltitel: The Straight Story
  • Speltid (min): 108
  • Release (Bio): 1999-12-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2021-10-21
  • IMDb: Straight Story, The

En film för pensionärer. Inte för den är seg och trött - eller nån annan dåligt sarkasm - utan för den borde vara det. Filmer är alltid bäst när man kan relatera till dem och känna sympati med personerna. Det är då de stora filmögonblicken verkar komma. Och jag tror att precis som "Allt om min mamma" borde få en extra tyngd hos mammor så väcker Alvin Straights långa och mödosamma resa genom ett höstfärgat Mellanwestern stor sympati hos hans jämnåriga.

David Lynch. Gudaförklarad efter "Twin Peaks" och ansvarig för smått bisarra filmer som "Elefantmannen", "Blue Velvet" och "Lost Highway". Här tar mannen ifråga ännu en märklig vändning och är faktiskt inte ett dugg märklig längre – ok, kvinnan som mejar rådjur var väl lite skumt, men ändå. "the Straight Story" är en rak historia utan skruvade vändningar. Bara en enkel roadmovie om en enkel man på en gräsklippare, på väg till sin bror som bor 50 mil längre bort.

Det är egentligen en väldigt tyst film. Lynch sveper över de vackra landskapen runt Mississippi, tonar till ett gräsklipparhjul, vidare till en gul mittlinje. Hela tiden ackompanjerad av Angelo Badalamentis lite sorgsna stycke. Om och om upprepas det. Känslan av att resande är en är långsam och monoton syssla. På en gräsklippare är 50 mil en halv värld att färdas över.

Men ibland, rätt ofta egentligen, stöter Alvin på människor. Hans udda transportmedel drar till sig frågor och nyfikna munnar. Det är i mötena Alvin berättar om sitt liv. Ett par ord till varje person. Och det är här den ibland lite långsamma tystnaden kompenseras – klokare och kärnfullare dialog har inte hörts sen "Fight Club". Alvin berättar om spriten, sin bror, barnen och annat som jag inte ska skriva om här. Men ni bör hålla koll efter en särskilt minnesvärd barscen…

Jag tror att "the Straight Story" växer med åren. Desto äldre man blir desto intressantare blir den. En film att köpa på dvd och spara och se om och om igen – kanske var tionde år? - ända till man är lika gammal som Alvin.

LITEN EFTERLYSNING -> Jag vet inte om man tittar på video på ålderdomshem á la Abe Simpson style – i klarspråk gemensam visning på nån veckodag, förslagsvis lördagar - men om du jobbar på ett ålderdomshem är det här antagligen ett utmärkt val till nästa Lördags-visning. Har du lust att ta mitt tips och pensionärerna ser den, så skulle ett mail med deras synpunkter vara väldigt uppskattat.

"the Straight Story" är en tankvärd krönika över ett långt liv, presenterad på ett ovanligt rakt sätt, levererad från en gammal man på sin sista resa. En resa i jakt på flydda tider. Ett sista tillfälle att få sitta med sin bror och titta upp mot alla miljarder stjärnor och drömma sig iväg med ljuspunkterna speglat glittrande i gamla, trötta ögon.

Henrik Edberg