• Svensk titel: Meg, The
  • Originaltitel: The Meg
  • Speltid (min): 108
  • Release (Bio): 2018-08-17
  • Release (Blu-ray/DVD): 2018-12-17
  • IMDb: Meg, The

Under ett räddningsuppdrag på havets botten tvingas Jonas Taylor ta ett svårt beslut – lämna kvar sina kollegor på en sänkt ubåt som attackeras av en okänd varelse men samtidigt rädda elva andra personer, eller försöka få med dem men samtidigt riskera allas liv. Han väljer det första alternativet men plågas sedan både av skuldkänslor samt andras anklagelser mot honom, att han skulle vara feg och ha hittat på allting om varelsen. Taylor bestämmer sig för att aldrig dyka igen.

Ett par år senare blir han återigen uppsökt av ett team som vill ha hjälp med att rädda en sjunken undervattensfarkost. Taylor tvärvägrar givetvis, tills han får veta att exhustrun är ombord. Så än en gång beger han sig ner i djupet, och än en gång ställs han inför en varelse som ingen trodde existerade – en Megalodon.

Steve Altens succéroman ”Meg” har varit aktuell för filmatisering under en lång tid, men det är först under de senaste åren som tekniken kommit ikapp hans vision. Så när jag hörde att en filmversion äntligen var på gång, med regissören Jon Turteltaub (underhållande matinérullen ”National Treasure”) bakom spakarna blev jag försiktigt optimistisk. När det dessutom blev klart att ingen mindre än den gamle simhopparen Jason Statham skulle spela huvudrollen var jag såld – Statham mot jättehaj, hur kan det möjligtvis bli fel?

Genom att låta finansiärerna bestämma för mycket, det är svaret. Tyvärr är ”The Meg” svårt drabbad av en massa fingrar som kände sig tvungna att peta runt i produktionen, allt för att maximera den potentiella vinsten. Man tvingade filmmakarna att fixa en 13-årsgräns för att få maximal publik, speciellt i Kina (en stor del av finansieringen kommer därifrån) vilket innebar att Turteltaub fick se flera av sina mer blodiga scener strukna. Även Statham har uttryckt sin besvikelse över slutresultatet, och sagt att det väldigt sent skrevs in scener som han inte alls gillade och som inte fanns med i det manus han läste innan han tog rollen.

Statham är bra, inget snack om saken, och Rainn Wilson är riktigt bra som excentrisk miljardär. Däremot har jag svårt att se vad Li Bingbing hade att tillföra filmen, förutom att framföra riktigt styltig dialog. Nä, då hade det varit bättre att låta Ruby Rose ta mer plats.

Jag ville verkligen älska ”The Meg”. Verkligen. Men detta blev tyvärr en stor besvikelse.