Batman vs. Teenage Mutant Ninja Turtles

• Svensk titel: Batman vs. Teenage Mutant Ninja Turtles
  • Originaltitel: Batman vs. Teenage Mutant Ninja Turtles
  • Speltid (min): 84
  • Release (Blu-ray/DVD): 2019-08-26
  • IMDb: Batman vs. Teenage Mutant Ninja Turtles

Gotham City har drabbats av en ny, speciellt inriktad stöldvåg. Målen har varit högteknologiska laboratorier, och det som stulits har alltid varit den allra senaste tekniken. Batman undersöker givetvis saken, och de övervakningsfilmer han sett hittills verkar tyda på att det är ninjakrigare som begår dessa inbrott. Ninjakrigare och några metamänniskor med konstigt utseende…

Dessa ”metamänniskor” är i själva verket inga mindre än Leonardo, Donatello, Michaelangelo och Raphael, mer kända som Teenage Mutant Ninja Turtles. De är naturligtvis inte inblandade i själva inbrotten, utan har begett sig till Gotham City för att försöka sätta dit ärkefienden Shredder och hans Foot-klan. Det är nämligen de som har fått i jobb att stjäla massor av ny teknik. Arbetsgivaren? Självaste Ra’s al Ghul, en av Batmans äldsta fiender.

Ra’s al Ghul har som målsättning att demolera Gotham City, och han tänker ta hjälp av Pingvinen, Jokern, Two-face, Poison Ivy, Harley Quinn, Bane och så Shredder förstås. Så nu måste Batman tillsammans med Batgirl, Robin och de fyra sköldpaddorna slå ihop sina påsar och försöka stoppa detta menageri av skurkar.

”Batman vs Teenage Mutant Ninja Turtles” är den senaste i raden av animerade Batman-filmen från DC och Warner Bros. Det är inte den första gången som vår gamle Läderlapp möter ninjasköldpaddorna, utan det har publicerats ett flertal serietidningar där de fajtats tillsammans mot bovar och banditer. Jag måste säga att kombinationen fungerar riktigt bra, och det är riktigt kul att se kontrasten mellan de skalförsedda tonåringarna och den stenhårde, torre Batman.

Med sina 87 minuter är filmen alldeles lagom lång, och har ett bra tempo från början till slut. Missa för all del inte den korta, men ack så viktiga scenen under sluttexterna. En härlig liten twist!