• Speltid (min): 321
  • Release (Blu-ray/DVD): 2019-10-21
  • Release (Streaming): 2019-05-07
  • Streamingplattform: HBO
  • Tagline: What is the cost of lies?
  • IMDb: Chernobyl

Den 26 april 1986 exploderade en av reaktorerna i Tjernobyls kärnkraftverk i Prypjat, Ukraina. Radioaktivt avfall spreds över stora delar av Europa, och området närmast olycksplatsen kommer att vara obeboelig i hundratals år framöver. Mellan 30 och 60 personer räknas ha omkommit i själva olyckan, 134 arbetare drabbades av akut strålsjuka, varav 28 dog inom de närmaste månaderna. Antalet drabbade totalt sett är dock omöjligt att räkna ut, även om man vet att det radioaktiva avfallet har orsakat cancer hos tusentals människor.

Inte förrän två dagar senare offentliggjorde dåvarande Sovjetunionen olyckan för omvärlden, och det först efter att forskare vid svenska Forsmark upptäckt förhöjd radioaktivitet utanför sin anläggning. Först trodde man att det berodde på en lokal läcka, men då alla mätningar visade på en högre strålningsnivå utanför än inuti Forsmark förstod man snart att det måste komma någon annanstans ifrån.

Själv hade jag nyligen fyllt 13 år och minns hur nyheterna kablades ut i tidningar, radio och TV. Oron var enorm, eftersom vi snart fick veta att stora mängder avfall spridits över Sverige. Vi fick veta att man skulle undvika att plocka och äta svamp i våra skogar, och renkött skulle undvikas. Dåliga skämt om vilka djur som strålade mest i skogen (Becquerälgen) spreds på skolgårdarna medan vi samtidigt var livrädda för situationen.

När HBO:s miniserie ”Chernobyl” hade premiär i början av maj i år blev det nästan omedelbart en riktig snackis. Skriven av Craig Mazin och regisserad av Johan ”Stakka Bo” Renck, med en fantastisk ensemble skådespelare i rollistan (bland annat Jared Martin, Stellan Skarsgård, Emily Watson och David Dencik) och ett ursäktafranskanmensatanihelvetesåsnyggt foto blev det en flashback av guds nåde. Teamet filmade i Litauen, närmare bestämt i Fabijoniškės som fick föreställa Prypjat och vid kärnkraftverket Ignalina i Visaginas som fick föreställa Tjernobyl, och resultatet är häpnadsväckande.

Serien består av fem avsnitt, som alla är enormt gripande. Den som vill ha något mysigt och uppiggande att mysa till i soffan har inget att hämta. Nej, detta är snarare ångestframkallande, skrämmande och deprimerande, samtidigt som det är så j-a bra.

Om någon där ute ännu inte har sett serien (jag kan bara gissa att mer än ett fåtal hushåll i Sverige slog till på en gratis provmånad av HBO Nordic bara för att se den) så kan jag inte göra annat än att ge den mina största rekommendationer. En femma i betyg har aldrig varit så självklar som nu.