• Svensk titel: Tolkien
  • Originaltitel: Tolkien
  • Speltid (min): 112
  • Release (Blu-ray/DVD): 2019-11-18
  • Tagline: A Life of Love, Courage & Fellowship.
  • IMDb: Tolkien

Jag vågar sticka ut hakan och påstå att de flesta av oss känner till ”Bilbo – en hobbits äventyr” och böckerna om Härskarringen. Jag vågar också påstå att de flesta vet att författaren heter J.R.R. Tolkien. Däremot är jag högst tveksam till att majoriteten känner till denne författares bakgrund, eller vad initialerna J.R.R. står för. Åtminstone erkänner jag att detta var svarta områden i min kunskap.

Kanske filmen ”Tolkien” kan hjälpa oss lite på traven och fylla i våra kompetensluckor. Vi får se hur han i unga år flyttade från Sydafrika till England tillsammans med sin mor och yngre bror. Fadern skulle följa efter dem lite senare, men dog året efter innan de hann återförenas. Som om inte det vore nog dog även modern när vår blivande författare bara var 12 år gammal.

Tillsammans med brodern fick han nu flytta in hos en dam som huserade flera föräldralösa barn. Han studerade flitigt, och kom in på anrika Oxford där han läste engelska och engelsk litteratur. Men när första världskriget bröt ut blev han som så många andra unga män beordrad ut i fält. Han deltog bland annat vid slaget vid Somme, och drabbades av skyttegravsfeber.

Efter kriget återvände han till universitetslivet, fast nu som en del av fakulteten.

Filmen fokuserar framförallt på livet före och under kriget, om hur han byggde upp en stark vänskap med sina skolkamrater, hur han brann för språk och hur han fann kärleken.

Tolkiens familj har officiellt gått ut och sagt att de inte supportar filmen över huvud taget. Om det beror på att de inte tycker den är sanningsenlig, eller om det handlar om ekonomiska intressen ska jag låta vara osagt. Faktum kvarstår ändå att det är en trivsam film, med en övertygande Nicholas Hoult i titelrollen. Det jag imponerades mest över var de visuella grepp som finske regissören Dome Karukoski använder sig av, speciellt under Tolkiens febriga tid i skyttegravarna.

Jag kan inte säga att jag var väldigt taggad inför denna film. Både omslag och posters har känts fantasilösa och rent ut sagt tråkiga, och det faktum att filmen inte ens gick upp på bio i Sverige bådade inte gott. Men som tur är blev det en positiv överraskning, och jag skulle säga att ”Tolkien” är en stark trea betygsmässigt.

Just det ja; J.R.R. står för John Ronald Reuel.