• Svensk titel: Frost 2
  • Originaltitel: Frozen II
  • Speltid (min): 103
  • Release (Bio): 2019-12-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2020-05-25
  • IMDb: Frost 2

Det är dags att återvända till Arendal, där den av folket älskade drottning Elsa regerar. Tillsammans med systern Anna, hennes pojkvän Kristoffer (med sin trofaste ren Sven) och snögubben Olof lever de ett lyckligt och fridfullt liv.

Men en dag börjar Elsa höra en mystisk sång, eller rättare sagt kulning, som verkar färdas med vinden. Ingen annan hör den, men Elsa har svårt att släppa tanken på att den innebär något viktigt. Till slut bestämmer hon sig för att ta reda på var sången kommer ifrån, och tillsammans med Anna, Kristoffer, Sven och Olof beger hon sig ut på ett nytt, spännande och kanske farligt äventyr, där de får lära sig mer om både sitt förflutna och sin framtid.

Efter den monumentala succén med ”Frost” var det föga förvånande att det skulle komma en uppföljare. Jag tillhör skaran som verkligen uppskattade den första filmen och jag var även försiktigt optimistisk inför den nya filmen, väl medveten om att många uppföljare inte håller måttet. Glädjande nog håller ”Frost 2” en så pass hög nivå, både vad gäller innehållet och utförandet, att jag inte behövde bli det allra minsta besviken.

Animeringen är toppklass, och miljöerna är enastående i sin detaljrikedom. Vid flera tillfällen undrade jag om de inte använt sig av riktiga bakgrunder, då det såg enormt verkligt ut. Likaså detaljerna i de texturer som använts, som för till exempel Elsas kläder, var enastående. Varenda söm, varenda fiber var synlig. Fantastiskt!

Musiken då? Precis som i den första filmen har musik en central roll i denna uppföljare, och även om vi kanske inte har en solklar hit på samma nivå som ”Let It Go” håller det en mycket hög nivå.

Animation och musik i all ära, det viktigaste måste väl ändå vara handlingen? Ja, det är sant. Jag är glad att kunna säga att ”Frost 2” har en stark story som står på egna ben, och inte bara är en upprepning av den första filmen. Viktiga ämnen som miljö och klimat, minoritetsbefolkningar och i viss mån icke-normativt liv tas upp, utan för att den sakens skull tvingas upp i ansiktet på publiken på ett övertydligt och onaturligt sätt.

Jag såg ”Frost 2” tillsammans med fru och barn och vi var alla mycket, mycket nöjda när vi kom ut ur biosalongen. Har svårt att se att någon som inte avskyr animerad film eller har svårt för starka kvinnor på film kommer att ogilla den.