• Originaltitel: The Mandalorian: Season 1
  • Speltid (min): 240
  • Release (Streaming): 2020-09-15
  • Streamingplattform: Disney+
  • IMDb: Mandalorian: Säsong 1

Recension - Streaming

Det har dröjt bra länge innan "Star Wars" var redo för en kompetent liveaction-tv-serie. George Lucas planerade "Star Wars: Underworld" såg aldrig dagens ljus trots ett gediget manusarbete. Istället fick vi till slut prisjägarserien med extra allt - "The Mandalorian" på Disney+.

Säsong 1, som består av åtta rafflande avsnitt, utspelar sig efter den sjätte långfilmen "Return of the Jedi". En mystisk, mandaloriansk prisjägare, som aldrig tar av sig sin hjälm, får i uppdrag att hitta ett byte som visar sig vara charmige Baby Yoda (som i själva verket inte är Yoda). Samvetet gnager så pass att Mando offrar allt för att skydda den lille gröne, Force-mottaglige killen, officiellt kallad The Child. Därmed är snart alla skjutglada galningar i galaxen ute efter den osannolika duon.

Det är svårt att bli besviken på slutresultatet. Det här är ruskigt underhållande, actionspäckat, påkostat, välspelat och medryckande. Med krafter som Dave Filoni, Jon Favreau och Taika Waititi inblandade så är det kanske inte så konstigt.

Svensken Ludwig Göranssons musik är helt amazing! Tänk er en pampig rymdwesternfeeling som eskalerar heroiskt, som theme song. Tveklöst den starkaste SW-melodin sedan John Williams glansdagar.

"The Mandalorian" har även lyckats bygga upp ett fascinerande persongalleri, även i birollerna. Näst sista avsnittet sved. Det är sådana höga insatser som senaste långfilmen saknade (t.ex. när de backade från att offra Chewie). Och lägg sedan till ett sista avsnitt där veteranen Carl Weathers kommer mer till sin rätt, och den minnesvärda introduktionen av begåvade Giancarlo Esposito ("Breaking Bad") som ny skurk.

Jag tillhör då de laglydiga idioterna som väntade nästan ett år på att kolla in hajpade "The Mandalorian" på svenska Disney+. Det var otroligt nog värt väntan. Och nu är vi plötsligt i synk med säsong 2 som släpper ett avsnitt varje fredag. Det är uppenbart att streaming är framtiden för "Star Wars". (T.ex. Obi-Wan-miniserien med Ewan McGregor är högst efterlängtad.)

Till sist tre höjdare från säsongen:

1. Mando vs. Jawas på välkänd ökenplanet. Sjukt underhållande!

2. Stormtroopers med övervåld som inte kan sikta (som får vad de förtjänar).