Get Real

Från Umeå Internationella Filmfestival

Den 16-årige Steven (Ben Silverstone) bor med sina föräldrar i Basingstoke i södra England. Sedan 11 års åldern har han vetat att han är homosexuell men gjort allt för att ingen ska få veta det. Inte allt för sällan besöker han parktoaletten som fungerar som en slags mötesplats för homosexuella. En dag blir han förälskad i skolans snyggaste och läckraste grabb, John (Brad Gorton), han som alla tjejer är ute efter. Det är bara det att de två möts i parken.

Det som sedan följer är en mycket rolig kärlekshistoria mellan två unga män. Men under all lycka finns ett problem som också så småningom ställer deras förhållande på sin yttersta spets. Hur ska de kunna träffas utan att någon får veta om deras förhållande? Eftersom John inte bara är skolans snyggaste kille utan också skolans största sportlöfte, blir denna fråga också den som raserar allt. Samtidigt som filmen innehåller mycket humor så finns det ett djupt allvar som faktiskt på sina ställen rörde mig till tårar. Det handlar om att erkänna för sig själv vem man är och få andras erkännande och respekt. Och det är inte alla som orkar ta itu med detta.

Get Real är en film om identitet och de problem som man möter när man inte riktigt vet hur den ser ut. Samtidigt så spelar naturligtvis sexualiteten en stor roll. Jag trodde att jag skulle känna mig lite smått…obehaglig över att se två män som kysser varandra, och för mig blev det en överraskning över att faktiskt komma på mig själv med att tycka det är vackert. Däremot är ska man inte se Get Real som en film ”om hjälp för att komma ut ur garderoben”. Det allvar som filmen har borde nästan vara större och ännu mer allvarligare. Det finns trots allt människor i publiken som vet mer vad det handlar om än jag. Och så här lätt och roligt är det inte att vara homosexuell när man är 16 år. Men filmen vinner mycket ändå trots sin brist på allvar. Jag skrattade mycket och fick en klump ihalsen då och då. Trots bristen på riktigt allvar, är det en mycket bra film om ett av människans just nu största problem; att leva med och våga handskas med homosexualitet.