Donnie Darko

• Svensk titel: Donnie Darko
  • Originaltitel: Donnie Darko

Överrumplad, rörd, förvirrad och glad sätter jag mig ner och försöker skriva denna recension. Det blir inte lätt för jag har precis varit på en resa som inte liknar någon annan – jag har rest till ’Donnie Darko’s värld.

’Donnie Darko’ är regissören och manusförfattaren Richard Kellys debutfilm. Den hade premiär förra året på den av Robert Redford startade Sundance Film Festival och har sedan dess fått en sorts kultstatus. Efter att sett denna märkliga blandning av spänning, romantik, humor, övernaturliga fenomen och science-fiction är det inte svårt att förstå varför.

I detta Lynch-liknande hopkok bjuds vi på en fantastisk historia som utspelar sig i den lilla amerikanska småstaden Middlesex i slutet av 80-talet under Reagan-administrationens slut. Här bor filmens huvudperson Donnie Darko tillsammans med sin familj. Tillvaron får beskrivas som semi-normal för den småstruliga men mycket begåvade Donnie. Han har vissa emotionella problem och går i terapi. Han tar medicin och går i sömnen. Han brottas med tonårskärlekens våndor samtidigt som han super i smyg med sina kompisar. Men plötsligt en natt kontaktas Donnie av en två meter lång kanin med ett fasansfullt budskap: ’världen kommer att gå under om 28 dagar’. Det är precis så bisarrt som det låter och från denna stund är jag fastnaglad framför filmen. Vad ska hända och hur ska detta sluta?

Så börjar denna mycket originella film som inte släpper taget. Inte ens när eftertexterna sedan länge rullat förbi är jag förmögen att tänka på något annat utan jag söker svar. Det är helt enkelt omöjligt att värja sig från denna historia som egentligen inte liknar någonting jag sett tidigare. I ett försök att klassificera ’Donnie Darko’ ligger ovannämnda Lynch, ’American Beauty’ och Ang Lees ’The Ice Storm’ nära till hands – jämförelserna med ’Stir of Echoes’ och ’Final Destination’, som återfinns på bland annat baksidan av DVD-utgåvan av ’Donnie Darko’, känns alldeles för enkla.

Handlingen är mycket originell och även om det krävs viss fantasi för att köpa konceptet så backas själva teorin som filmen bygger på upp av den mycket välgjorda hemsidan – där en del svar finns att hämta. Samtidigt som frågetecknen blir fler och fler så kryper ’Donnie Darko’, ackompanjerat av ett underbart soundtrack, fram genom lilla Middlesex sakta men säkert. Donnies öden och äventyr binds med stor precision ihop med ett härligt porträtt av vardagsproblem och glädjeämnen till en i det närmaste fulländad film.

Skådespelarinsatserna är fenomenala och även om karaktärna i en del fall är väl stereotypa så passar detta utmärkt i denna surrealistiska värld som bara måste besökas. Gamle dansaren Patrick Swayze är bra, liksom välmeriterade Mary McDonnell. Drew Barrymore, som även producerat filmen, gör en bra liten biroll – där hon för en gångs skull inte är så sockersöt och inte heller tar upp så mycket plats som hon brukar göra. Jake Gyllenhaal som spelar Donnie måste också nämnas.

Slutsatsen är ’Donnie Darko’ är en fantastisk film. Dess styrka ligger i omöjligheten att förutse vad som ska hända härnäst samtidigt som du försöker förstå det som händer och varför det händer. Samtidigt är det i grund och botten är en film om att självinsikt och om kärlek.

Betyget kan bara bli det högsta – främst på grund av den totalupplevelse jag fick och som jag hoppas att du också kommer att få. Årets bästa film redan nu ? Nja... ’Sagan om Ringen’s andra del ska inte glömmas. ’Signs’ av M. Night Shyamalan lovar gott och ’Star Wars’ vill nog också ha några ord med i bilden. Men den mest oväntade fullträffen – ja, definitivt.

Erik Norin