Evolution

• Svensk titel: Evolution
  • Originaltitel: Evolution
  • Release (Bio): 2001-07-18

Ivan Reitman gjorde Ghostbusters! Det märks när man ser Evolution. Sedan har han gjort ett gäng ganska snälla och ospeciella komedier som i alla fall inte orsakat några skrattparoxysmer hos mig. Det märks också när man ser Evolution.

Börjar ganska bra. Duchovny är kemilärare på en liten skola. Han har en rolig svart kollega (Orlando Jones) som av diverse dåliga skäl fått ansvaret att kolla upp meteoriter som ”landar”, vilket det gör en. Tillsammans beger de sig till platsen, där de hämtar lite prover. Under mikroskopets lupp växer cellerna, blir flercelliga, beter sig allmänt spacigt, och vid nedslagsplatsen händer än knasigare ting. De obligatoriska uniformerna dyker upp och kommer med dåliga idéer och tar över. På samma sätt tar effektteamet alltmer över filmen och fyller den med konstiga monster och en hel del barnsligt äckel.

Det här var tydligen menat som en thriller från början, fast i Reitmans händer är det förstås komedin som får första parkett. Grundidén är ganska intressant, med hysteriskt uppsnabbad evolution, men används inte på något vidare påhittigt sätt. Resultatet blir ett sånt där varken-eller som vi sett lite för mycket av på sistone. Spännande är det inte alls, och bara lite roligt. Duchovny och Jones har ett ganska roande samspel, ännu roligare är det att Julianne Moore snubblar hela tiden, men några Bill Murrayar är de inte. De kan inte kompensera för att det här är en film som ser ut som om den började spelas in innan något riktigt manus hade skrivits (trots att tre författare tydligen jobbat på det). Det är för lite bra idéer, och för många scener som finns där bara för att vara roliga, fast inte är det.

Det bra är att tonen är ganska avspänd, så man ler lite trivsamt i brist på asgarv, och att coola Ted Levine är med. Förresten hade Levine också en osympatisk roll i Wild Wild West, som är exakt lika vimsig och ofullständig och effektberoende som Evolution. Det skrev jag mest för att det inte finns så mycket intressant annars att nämna. Evolution är småkul, men definitivt ingen Men in Black. Intressantast är kanske att filmen stoltserar med en av de fetaste produktplaceringar jag sett i mitt liv. Och om du har tur kanske du får se en trailer för Final Fantasy innan filmen.

Anders Lindahl