Star Wars: Episod I - Det mörka hotet

• Svensk titel: Star Wars: Episod I - Det mörka hotet
  • Originaltitel: Star Wars: Episode I - The Phantom Menace
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-10-16
  • Tagline: Every generation has a legend. Every journey has a first step. Every saga has a beginning.

Man skulle ha insett det från början. Att bedöma en Star Wars-film som vilken annan film är en ren och skär omöjlighet. Man skulle ha insett att man hade så djupt rotade förutfattade meningar, att det var bestämt redan från början att man skulle bli besviken. Självklart uppfyllde den inte ens förväntningar. Det skulle vara ett mirakel om den gjorde det. Men inte ens Lucas, trots ihärdiga protester från inbitna Star Wars-fans, är Gud.

Istället för att koncentera sig på att skapa samma saga-känsla som Lucas gjorde i den första trilogin, känns det som om det han i huvudsak koncentrerade sig på var att skapa så trovärdiga specialeffekter som möjligt. Och visst funkar det. Jag tvivlar på att NÅGON film kommer att kunna matcha graden av trovärdighet av effekterna på en väldigt, väldigt lång tid. Kanske aldrig.

Redan från första scenen, då Jedimästaren Qui-Gon Jinn och Jedilärlingen Obi-Wan Kenobi landar ombord på en mindre rymdstation för att förhandla om att den misstänkt olagliga blockaden mot den vänliga planeten Naboo, inser man att "Episod 1" kommer att innehålla de mest spektakulära och häpnadväckande effekterna genom tiderna, men att handlingen endast kommer att vara en introduktion till de två kommande filmerna. Ändå känns filmen anorlunda, vilket är en självklar utveckling från Lucas sida, och en nödvändighet för storyns skull.

När sen filmen fortsätter de kommande två timmarna, visas man igenom ett Star Wars-universum olikt något man tidigare sätt. Man misstänker att det är Lucas eget, priviligierade sätt att visa sin tacksamhet till de mest inbitna fansen genom att ge dem så mycket fakta så att det kommer att sysselsätta dem och hålla liv i diskussionerna ytterliggare tjugo år.

Man tas till den vackra och nyskapande undervattenstaden Gungan City, man tas till den överväldigande planeten Coruscant, och man tas till ökenstaden Tatooine. Allt komponerat av vacker musik och ännu vackrare vyer. Det är även skoj att se vissa "bekanta ansikten". Att se Yoda tack vara dataanimationens kraft gå omkring som vilken annan själ är en riktig fröjd för ens ögon. Och att se Jabba the Hut igen är, även om han inte var på sitt vanliga morgon-sadistiska sätt, lika roligt.

Genom hela filmen kan vi även se den roliga, vandrande komediakten Jar Jar Binks, som är en utomjording från planeten Naboo. Det intressanta med Jar Jar är inte det att han pratar med en konstig och underhållande grammatik. Nej, det bästa är att hela figuren är datoranimerad! Kombinerat med skådespelarnas skicklighet och datagrafikernas timing, är det en njutning att se människa och varelse verkligen kommunicera och skådespela. Och lasersabel-duellerna mellan Darth Maul och Qui-Gon är stärker ytterliggare ens personliga tro; det finns inget mer majestätiskt sätt att slåss på på filmduken, än med ljussablar.Ytterligare en besvikelse är att Darth Maul inte fick en tiondel av den uppmärksamhet i filmen som han har reklamerats i tidningar och i TV-reklamerna.

"Star Wars Episod 1- Det Mörka Hotet" är helt klar sevärd. Men betrakta dig själv som varnad, kära läsare. Besvikelsen kommer att sitta dig upp i halsgropen när du går ifrån salongen.

Csaba Perlenberg