• Svensk titel: Familjen är värre
  • Originaltitel: Meet the Fockers
  • Speltid (min): 110
  • Release (Bio): 2005-02-04
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-06-08
  • Tagline: And you thought your parents were embarrassing.

I Släkten är värst utsattes den manlige sjuksköterskan Greg Focker (Ben Stiller) för sin blivande svärfar, pensionerade CIA-agenten Jack Byrnes (Robert De Niro). Efter otaliga katastrofala klantigheter och långsökta lögner friade till slut Greg till sin fästmö Pam och fick hennes föräldrars godkännande. I film nummer två träffar Gregs föräldrar (Dustin Hoffman och Barbra Streisand) Pams föräldrar för första gången. Kulturkrock är bara förnamnet.

Jay Roach (Austin Powers-filmerna) är tillbaka i registolen. Vad jag har förstått är han den typen av regissör som lyssnar på alla sina skådespelare och vill få dem så delaktiga som möjligt, vilket inte utesluter improvisation. Har skådespelarna roligt så smittar det av sig på publiken. Det märks.

Stiller är som vanligt lysande i rollen som den vanlige killen med oflyt. De Niro är också fenomenal som den stele och krävande svärfadern. Hoffman spelar De Niros motsats och gör det med bravur. En tänkbar invändning är att Pam och hennes mamma får för lite spelrum. Jag tycker nog att de får tillräckligt med utrymme med tanke på att deras främsta funktion ändå är att balansera de andras galenskap. Ännu ett lyckat tillskott till ensemblen är en liten unge, lille Jack (Pams systerson), som följer med på skåpbilsresan till familjen Focker.

Greg Focker: ”Look, Little Jack was crying so I picked him up and gave him some hugs. Then I went into the kitchen to answer the phone and when I came back, he had let himself out of the playpen, put on Scarface and glued his hands to the rum bottle. Ok?”

Pinsamheterna är många och extrema. Man lider med Greg samtidigt som man motionerar smilgroparna. Det finns delvis ett mönster från ettan som man känner igen men inte stör sig på: en scen där Jack misstror Greg och kollar upp honom via CIA, en scen där alla sportar och någon får en fet smäll, en scen där Greg jäklas framför Jacks spionkameror etc.

Uppföljare får per automatik orimligt låga betyg av många filmrecensenter. För min del blir det ett lika högt betyg som första filmen. Familjen är värre är nämligen konstant rolig från början till slut och bjuder på flera små belöningar för oss som sett ettan (såsom flygvärdinnan och en viss cameoroll). Möjligen gapskrattade jag något mer åt ettan, men roligare än så här blir det sällan. En minnesvärd uppföljare som denna bör inte missas. Fullt förståeligt att den drog in över 200 miljoner dollar i USA.

facehugger55@hotmail.com