Vampyrernas kamp

• Svensk titel: Vampyrernas kamp
  • Originaltitel: Subspecies

Det är svårt att förstå hur klassiker som "Dracula", "Nosferatu" och "I Draculas klor" lett till denna blodiga 80-talsaktiga vampyrskräckis - men hur som helst, här är den.

Storyn cirkulerar kring ett slott i Transsylvanien där onda vampyren Radu dödar sin far (Angus Scrimm från "Phantasm"-filmerna!) för att få tag på blodstenen som skyddar honom från allt - inklusive solljus. Hans bror Stefan, en snäll vampyr försöker stoppa honom - men utan framgång. Samtidigt kommer tre amerikanska collegetjejer till staden för att studera folksägner (människor i staden använder hästar för att ta reda på vilka lik som är odöda - och kör sedan pålar ner i deras gravar). När de tre kommer till Radus slott blir han genast förtjust i dem - och Stefan måste döda Radu för att de inte ska bli hans nästa offer.

Det är mycket blod, specialeffekter och scener i mörka vrår i denna ojämna men underhållande vampyrfilm. Det finns även mycket klichéer och sånt som gjorts förut - flickorna går i en skog och överraskas av Radu bakom ett träd; en flicka ser Radu i en folksamling och han dyker sedan upp bakom henne; Radu suger blodet ur en flicka när hon sover och när Stefan kommer in syns bara skuggen på väggen försvinna; en flicka blir vampyr och lockar ut sin väninna från en kyrka genom att låtsas vara ett offer.

Skådespeleriet och regin är inte den bästa. Värst av allt är Anders Hove som Radu. Han viskar, rosslar, haltar, flinar galet och spelar över som bara den. Han har fingrar långa som flaggstångar, hår värre än Tina Turner och makeup som ser ut som han doppat ansiktet i en tunna med mjöl. Och sen finns det ju smådjävlarna, små röda Gremlins-liknande figurer som smyger runt, väser och suger blod ur människor. Rätt dåligt gjorda effekter som faktiskt är ganska gulliga. De tillför dock filmen ingenting.

Trots det är det dock en ganska underhållande och välgjord film. Det blir aldrig riktigt tråkigt och några scener är riktigt spännande. Men det vedervärdiga "snart-kommer-uppföljaren"-slutet sänker den.

Andreas Samuelsson