En djävulsk romans

• Svensk titel: En djävulsk romans
  • Originaltitel: Cruel Intentions
  • Speltid (min): 94
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-01-11

Den förnäme Kathrine (Sarah Michelle Gellar) blev dumpad av sin pojkvän för en annan. Kathrine som bara är ute efter hämnd ber då sin falska styvbror Sebastian (Ryan Phillippe), som är skolans förföriska kung, att se till så att hennes ex:s nya flickvän får ett rykte som fnask på skolan. Sebastian tycker att det är för lite utmaning i det hela så han drar till med ett vad, han vill försöka förföra den nya rektorns dotter Anette (Reese Witherspoon). Anette är mycket oskuldsfull och pryd så Kathrine tror inte att han kommer att fixa det, ifall Kathrine har rätt så får hon Sebastians bil, en mycket exklusiv Jaguar. Men ifall Sebastian klarar att förföra Anette så får Sebastian något som han vet att han aldrig annars kan få, han vinner nämligen Kathrine!

Roger Kumble har verkligen lyckats med en mycket förförisk och dramatisk ungdomsfilm. Filmen svänger ganska mycket och ganska snabbt, så mycket dubbelmoral och falskhet som det är i filmen var längesedan jag såg.

Jag tycker filmen är en släng ifrån ett mästerverk, men jag tror dessvärre inte att så många äldre kommer att gilla den, "En djävulsk romans" är nämligen hemskt ungdomlig och har ett utmärkt manus. En annan sak som jag gillade med filmen är att den har ett mycket oväntat slut och att det är svårt att förutse vad som ska hända i de olika situationerna.

För en som är ung kommer filmen att kännas ganska nära inpå, för en äldre person kommer det att kännas ganska avlägset. Det är min uppfattning av filmen. Men alla tycker vi olika och har olika uppfattningar om bra och dåligt.

Peter Othberg