Scooby-Doo

• Svensk titel: Scooby-Doo
  • Originaltitel: Scooby-Doo
  • Release (Bio): 2002-08-23
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-01-22

Jaha. Så var det dags att lufta pälsen på ännu en av Hanna Barbera’s animerade tv-serier och sätta upp den på biodukarna runtom i världen. Att det skulle hända är ingen överraskning med tanke på seriens framgångar på det glada ’70-talet. Och nu när tekniken inom specialeffekter kommit så långt som den nu har, har man gjort Scooby till en dataanimerad karaktär som interagerar med omgivningen på ett trovärdigt sätt.

Något är fel på Monster Island. Besökarna på nöjesparken kommer in som vanliga ungdomar, men lämnar ön som ordentliga, hjärntvättade zombies. Följaktligen inbjuds deckarkvintetten Mystery Inc., som sedan två år varit splittrade efter diverse egotrippar, för att lösa mysteriet. Men är det den enda anledningen varför de lockats dit? Och i sedvanlig Scooby-anda, dyker naturligtvis monster upp och ingen eller inget är riktigt vad de utger sig för att vara.

Jag måste säga att jag såg filmen med en rejäl dos skepticism. Med dels de katastrofala ”Flintstones”-filmerna och Gosnell’s meritlista samt rykte inom filmindustrin (hans största kvalitéer ska vara att han håller budgeten och schemat), var jag beredd på ännu ett infantilt specialeffektmonster fyllt med prutthumor. Och javisst, det var vad jag fick.

Men på köpet fick jag ett underhållande och fartfyllt äventyr med fantastisk casting och, faktiskt, en dos humor. Gellar och Prinze Jr. fungerar finfint som Daphne och Fred. Cardellini är en klockren Welma, men det som toppar allt, är Lillard’s Shaggy. Det är nästan läskigt hur han lyckas fånga kroppsspråket, mimiken och till och med rösten från hans animerade alter ego. Och slutligen huvudpersonen i gruppen, Scooby, glömmer man bort att han är en specialeffekt.

Humorn, ja. Alla gags i filmen är väl sisådär, men sättet som manuset dels driver med karaktärernas funktion i tv-serien och även med skådespelarna som spelar dem, fick mig att dra på smilbanden mer än bara en gång.

Full fart från början till slut och trots att det här inte fastnar längre på näthinnan än filmens blyga spellängd, fungerar det åtminstone som underhållning.

Nikita Averin Kronlund