Mission: Impossible 2

• Speltid (min): 118
  • Release (Bio): 2000-07-12
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-02-21

Där M:I ettan var en smart och spännande actionfilm är M:I 2 en actionfilm utan vett och etikett. Fysikaliska lagar upphäves i samma takt som jurister överklagar presidentvalets resultat i USA och slow motion scenerna är så många att om man körde dem i normalhastighet skulle filmen bli 35 minuter lång. Tekniska hjälpmedlen är av rent Bondstuk och uppdraget är precis så omöjligt som titeln insinuerar.

Och jag gillar det! Jag har aldrig känt mig hemma bland alla John Woo beundrare och efter denna film gör jag det definitivt inte, men om man vill se totalt hjärndöd action med våldskoreografi och effektfoto över det sedvanliga, så är M:I 2 filmen för oss A/V fantaster. Jag reserverar mig kraftigt emot våld för våldets skull och därför vill jag inte vara den som rekommenderar denna film till någon som kan tänkas tro att man kan spöa, sparka och misshandla folk i tid och evighet utan att de tar någon större skada av det. Likaså reserverar jag mig mot att man utför motoriserade stunts på orimliga sätt. Tacka vet jag ”The Blues Brothers” där man staplade bilar på varann i komikens namn. Här leker man med teknik och allahanda kaos i visualitetens namn och då tummar man på filmens helhet.

Bond-filmerna är på sina egna sätt orimliga och känns igen genom den schablon som filmskaparna använder för att underhålla oss. Tarantino underhåller oss genom våld och smart dialog, Scorsese genom djupstudier i människans våldsamma natur och kultur, men John Woo ger oss en överstor dos Hong Kong action i västerländsk tappning. Han strör omkring sig orimligheter mera än man orkar smälta. Inte bra!

Men! Filmen har en fördel som lyfter den i sin stora omöjlighet ganska högt upp på underhållningslistan. Först och främst är den så omöjlig att man gott kan deponera sin hjärna på pantlånekontoret och köpa för de några kronorna litet popcorn inför filmkvällen. D.v.s. man behöver inte tänka, bara iaktta. För det andra innehar alla skådespelarna en liten glimt i sina ögonvrår och detta kan bara betyda att de är väl medvetna om att de deltar i en av alla tiders överdådigaste actionäventyr vad det gäller budget och effekter. Och ser man filmen just som sådan, så innehar den oanade kvalitéer såsom ypperlig bild och ett sanslöst bra ljud. Stuntsen är av sådan sort att ögonhålorna snart stirrar tomma mot TV:n eftersom ögonen ligger av förundran på golvet. Tillsammans med hakan.

Ja, ja. Som summering kan man väl säga att det är omöjligt att hata filmen även om man så gärna vill visa sig mogen och medveten. Den är för skojig att hatas, för underhållande att avskys och för idiotisk att man ens behöver tänka på att såga den totalt.