The Hurricane

• Svensk titel: The Hurricane
  • Originaltitel: The Hurricane
  • Speltid (min): 139
  • Release (Bio): 2000-03-03
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-12-05

The Hurricane handlar om boxaren Ruben Carter alias "Hurricane" som får livstids fängelse för tre mord han inte begått. En pojke i 15-årsåldern får av en slump tag på Rubins biografi och blir helt tagen. Han känner att den här boken är riktad till honom personligen och han vet att Rubin är oskyldig. Han bestämmer sig för att ägna all sin kraft åt att få Ruben fri till vilket pris som helst.När Rubin blev dömd för brottet i slutet av 60-talet var det många som protesterade och ansåg att han var oskyldig.

Bob Dylan skrev under denna period en låt om Rubins öde för att påvisa hans oskuld. Den låten är en av mina favoriter av Dylan för den har en sån otrolig känsla och medkänsla i både text, sång och musik. En låt som verkligen berör och berättar historien på ett fenomenalt sätt på dryga åtta minuter. Jag hade inte på långa vägar några förväntningar om att filmen skulle lyckas berätta historien om The Hurricane med samma kraft som låten, men jag är ganska intresserad av berättelsen och ville gärna se filmen. Så här i efterhand kändes det ganska bra att ha hört Dylans låt innan filmen eftersom det är lättare att följa med i berättelsen.

Denzel Washington har titelrollen och belönades för en Golden Globe och en Oscarnominering för sin prestation. Jag var redan från början tveksam till honom i rollen eftersom han nästintill alltid spelar stenansikten och ganska bistra roller. Oftast märks det också att hans roll är tillskriven mer karaktär än han klarar spela ut. En roll som Rubin Carter som är en mycket stark person som slogs i mer än 20 år för sin frihet och har underförstått en mycket stark karaktär och mycket att berätta spelas alltså av en man som har svårt att gestalta djupare karaktärer. Jag var som sagt tveksam.

Filmen börjar med att visa de svårigheter och många hårda kamper som Rubin utsatts för under hela sitt liv. Vi får också snabbt en tydlig bild av hat mot färgade och en korrumperad poliskår. När det är på plats så får vi ta del av Rubens tankar och hur han påverkats av sin uppväxt, men det går väldigt trögt. Det man ser utspela sig accepterar man att det händer men det är svårt att ta sig till det. I grund och botten vill regissören Jewison berätta en gripande berättelse om en svart mans svårigheter som till slut mynnar ut i en snyftare. Jag kunde inte alls komma nära inpå någon av karaktärerna och många av de tyngre och känsligare scenerna känns nästan jämt lättvindiga. Den berörda pojkens lärare/tillfälliga vårdnadshavare engagerar sig djupt i Rubins fall och deras samarbete och scener tillsammans är väldigt stela. Tyvärr. En nästan komplett misslyckad personregi. Jewisons intentioner är dock goda - han vill verkligen berätta den här berättelsen!

Jag vill ändå slå ett slag för filmen till alla som inte känner till berättelsen om Rubin "Hurricane" Carter. Jag rekommenderar först och främst Bob Dylans låt med samma namn som filmen men också filmen för att få en lite mer fördjupad förklaring om hur en hårt utsatt, svart man kämpade för sin frihet. Även om den inte berörde mig på några känslomässiga plan.

Viktor Sellgren