• Speltid (min): 364
  • Release (Streaming): 2021-06-04
  • Streamingplattform: Netflix
  • IMDb: Sweet Tooth

Recension - Streaming

Pigg på en apokalyptisk följetong med något extra? Då rekommenderar jag "Sweet Tooth" på Netflix. Berättelsen om en ovanligt speciell rådjurspojke.

"Sweet Tooth" är producerad av Robert Downey Jr. och hans fru Susan. Och här har de sannerligen vaskat fram en potentiell guldklimp. Serien utspelar sig i en tuff framtidsvärld där ett skakande-lillfinger-virus härjar och speciella hybrider mellan människa och djur har börjat födas. Dessa hybridbarn blir således misstrodda och jagade av osjysta typer och militärer.

Huvudpersonen är den naiva och snälla rådjurspojken Gus, som snart får smeknamnet Sweet Tooth (då han är en gottegris av rang). Grabben med förhöjt luktsinne lever isolerat i en stuga med sin pappa, men får snart ge sig ut i den stora brutala världen i jakten på sin avlägsna forskaremamma. Till sin motvilliga hjälp har Gus den före detta sportstjärnan "Big man" Jepperd och den driftiga hövdingflickan Bear.

Parallellt med denna trios äventyr stiftar vi bekantskap med en godhjärtad kvinna, Aimee, som gömmer sig i ett gammalt zoo och uppfostrar en grisflicka och vad som framstår som en kusin till Alvin & gänget. Ännu intressantare är doktor Singhs historia då denne herre tampas med mordiska grannar, och moraliska dilemman deluxe: Ska han försöka bota sin sjuka fru till varje pris - om det så innebär experiment på oskyldiga hybridbarn?

Tv-serien är baserad på serieromanerna med samma namn av kanadensaren Jeff Lemire, som både tecknat och skrivit manus. Har inte hunnit läsa denna DC Vertigo-förlaga ännu, men blir absolut nyfiken på att göra det. Man undrar ju vad skillnaderna är. Får en känsla av att tv-versionen av Gus är något gulligare än serieförlagans original, att döma av omslagsbilden.

"Sweet Tooth" är hur som helst mycket bra och värd din dyrbara streamingtid. Tv-serien har hjärta, spänning och ett tilltalande upplägg. Framåt slutet av säsongen börjar de olika trådarna vävas ihop på ett tillfredsställande sätt. Jag och frugan bänkar oss gärna inför en andra hybridsäsong, som är absolut nödvändig med tanke på hur slutet är uppbyggt.