• Svensk titel: De fördömdas bataljon
  • Originaltitel: Jangsa-ri 9.15
  • Speltid (min): 104
  • Release (Blu-ray/DVD): 2021-07-05
  • Tagline: The forgotten heroes
  • IMDb: De fördömdas bataljon

Det är September 1950, och Koreakriget pågår för fullt. En bataljon bestående av 772 nyrekryterade soldater får uppdraget att utföra en avledningsmanöver på Jangsaris kust. Med bara två veckors utbildning i bagaget skickas dessa ungdomar in i vad som närmast kan kallas ett självmordsuppdrag. Om de klarar av det betyder det att SydKorea kan återerövra kuststaden Incheon. Klarar de det inte, ja då är det bara ännu en massaker där otaliga liv spills.

”De fördömdas bataljon” är en sydkoreansk krigsfilm från 2019. Jag gjorde misstaget att döma ut den på förhand på grund av den generiska svenska titeln och de tråkiga affischerna som stolt annonserade ut namn som Megan Fox och George Eads (från ”C.S.I.”). Ni behöver dock inte göra samma misstag. Även om den svenska titeln faktiskt är tråkig så har både Fox och Eads väldigt små roller i filmen, som en amerikansk krigskorrespondent respektive militär. Jag slås av en känsla att de lagts till enbart för att göra filmen möjlig att marknadsföra i väst, lite som Raymond Burr i den amerikanska klippningen av ”Godzilla” från 1954.

Nåväl, det är de sydkoreanska skådespelarnas film, från början till slut. Krig är hemskt, och det får vi verkligen se här. Under filmens gång påmindes jag både om ”Rädda Menige Ryan” och ”Band of Brothers” och jag slogs av hur vilken intensiv och fruktansvärd upplevelse dessa ynglingar tvingades till.

”De fördömdas bataljon” överraskade mig mycket positivt, och efter alla dessa år av filmtittande är det något som händer alltmer sällan.