• Originaltitel: Mortal Kombat
  • Speltid (min): 110
  • Release (Blu-ray/DVD): 2021-07-19
  • Tagline: Get over here.
  • IMDb: Mortal Kombat

Före detta MMA-fightern Cole Young har lämnat de stora arenorna bakom sig och hankar sig nu fram med den ena skumma fighten efter den andra. Gnistan är borta, och han får allt som oftast stryk.

Efter en match blir han uppsökt av en man som berättar att han är menad för något större. Denne man, som presenterar sig som Jax, berättar att Coles födelsemärke betyder att han är en utvald kämpe för att försvara jorden mot Outworld i en stor turnering kallad Mortal Kombat. Jax visar att han bär samma märke och säger sedan åt Cole att söka upp Sonya Blade medan han själv börjar slåss med Sub-Zero, som även han letat efter Cole.

Cole hittar Sonya och en kaxig legosoldat kallad Kano, och tillsammans ger de sig iväg för att hitta ett mystiskt tempel där de ska kunna träna inför den stundande turneringen…

Så var då “Mortal Kombat” tillbaka i filmform, och det står från första stund klart att den här gången vill man göra en mörkare och mer seriös version. Cole är en ny karaktär som inte medverkat i några av spelen, men i övrigt är det kända ansikten vi träffar - förutom ovan nämnda Jax, Sonya Blade, Sub-Zero och Kano får vi också träffa Liu Kang, Kung Lao, Lord Raiden, Shang Tsung, Scorpion, Reptile, Mileena, Goro och flera andra. Johnny Cage lyser dock med sin frånvaro, men allt pekar på att han dyker upp i den självklara uppföljaren. Givetvis får vi både se och höra om “Flawless victory” och “Fatality” under filmens lopp, skam vore väl annars.

Det märks att det finns mer pengar satsade i den här filmen än i den första från 1995. Och även om den är snygg, innehåller bra fightscener och härligt blodslafs där det passar saknar jag ändå den humor och ostighet som den första filmen hade. Som film sett anser jag att den här filmen är den bättre av de båda, men det är den gamla som kommer att finnas kvar längre i mitt medvetande.