Scarface

• Svensk titel: Scarface
  • Originaltitel: Scarface
  • Speltid (min): 163
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-04-14

Som vanligt med gamla filmer som återföds tack vare det nya filmformatet dvd så släpps nu även Scarface i en lyxig dubbeldiskutgåva. På den ena skivan ligger filmen (restaurerad både ljud och bildmässigt) och den andra skivan är fullsmockad med bonusmaterial. Som grädde på moset så serveras det vanliga dvd-fodralet i ett större pappfodral för att höja lyxkänslan. Snyggt, men kanske inte så användbart.

Att filmen är fantastisk, det vet vi redan. Det som istället är intressant med denna utgåva är den tillhörande skivan med bonusmaterial. Kan den innehålla några nya avslöjanden om filmen? Svaret är njaaa. Varken ja eller nej. Visst är bonusmaterialet gediget med sina intervjuer med folket som var både bakom och framför kameran och dokumentären om vad Scarface betydde för Hip hop-världen. Visst, Al Pacino tar död på myten om att det är riktigt kokain han drar i sig i filmen och det avslöjas hur vissa av de klassiska scenerna spelades in, men det känns ändå ganska så orrelevant. Istället för en massa dokumentärer där regissören sitter och berättar om hur de gjorde filmen så kunde de ha slängt in ett kommentarspår, då skulle det nog bli både intressantare och mer uthärdligt. Dokumentären: ”Def Jam presenterar: tillkomsten av en hiphop klassiker” känns både krystad och långsökt. Det känns mer som om produktionsbolaget inte hade någonting vettigt att lägga på bonusskivan, så de tog med den här smörjan istället. För i ärlighetens namn: Vem bryr sig om att Snoop Dogg tycker att Scarface är den bästa filmen någonsin,(Alla hatbrev från Snoop Dogg fans undanbedes.) det är liksom inte det man är ute efter när man söker efter när man köper samlarutgåvan av en film. Såvida man inte är en fanatisk hiphoppare vill säga.

Men trots allt så är Scarface en av filmhistoriens mest uppmärksammade filmer, och det fattiga bonusmaterialet är ganska lätt att blicka förbi då filmern kostar ungefär lika mycket som en vanlig dvd. Tommy Montana är fortfarande en av historiens mest mänskliga maffiabossar, mycket tack vare Al pacinos fantastiska rolltolkning. Vad filmen tjänade mycket på när den kom var den politiska ståndpunkten och det råa våldet. Att man vågade göra en film om Cubaner som flydde till det fria Amerika för att slippa Fidel Castros järngrepp på folket var mycket kontroversiellt, och drog därför fulla biosalonger. (Passion of the Christ någon?) Att sedan filmen var något av det våldsammaste man skådat drog också sitt strå till stacken, och ingenting kunde hindra Scarface från att göra braksucsé. Tony Montana blev snabbt hela landets gullegris, trots att han egentligen var Cuban. Nu, ett par årtionde senare, och ett par våldsamma filmer rikare (Kill Bill, Battle Royale med flera) så är den kontroversiella stämpeln som bortblåst. Detta är inte någonting som spelar någon roll, tvärtom, filmen mår till och med bättre av att fokus försvinner från hjärnsubstans och politiska åsikter. Man ser nu filmen för det den är, inte bara en massa svordomar och blodsplatter utan sagan om en kokainkungs uppgång och fall.

Scenen där Tony Montana uppmanar restauranggästerna att ”titta på elakingen, för det här är sista gången ni ser någon så elak” är ett känslomässigt mästerverk. Sällan i filmhistorien har ett sådant vemod och en sådan uppgivenhet lyckats spridas får den vita duken till biopubliken. (Dock med undantag för den fantastiska: ”Sånger från andra våningen”) Denna scen summerar på ett bra sätt hela filmen, en emotionell bergochdalbana fram till det bittra slutet. Dock så känns filmen lite för lång på sina ställen, och skulle man ha klippt bort några onödiga scener så skulle nog filmen få mer fart och intensitet. Det är aldrig så att Scarface blir långsam och långtråkig, men som sagt så känns vissa scener bara som utfyllnad. Scarface har växt i mina ögon sedan sist jag såg den eftersom jag nu är kapabel att se förbi det kontroversiella i den. Ni som ännu inte har sett Scarface bör sticka och köpa denna lyxutgåva nu, ni som redan har sett den gör också bäst i att sticka och köpa den eftersom den likt ett årgångsvin har blivit bättre med åren. Så stick och köp den nu då, världen är din!