• Originaltitel: Old
  • Speltid (min): 108
  • Release (Bio): 2021-07-23
  • Release (Blu-ray/DVD): 2021-12-13
  • Tagline: It's only a matter of time.
  • IMDb: Old

Guy och Prisca ska fira semester tillsammans med sina barn på en liten mysig resort. Av hotellchefen blir de tipsade om en privat strand dit de dagen efter blir skjutsade tillsammans med några andra gäster.

Det är en otroligt vacker plats, men det dröjer inte länge förrän de märker att något inte stämmer. Har inte barnen växt onormalt mycket sedan i morse? Av någon anledning går tiden mycket snabbare på denna strand, och det visar sig också vara mer eller mindre omöjligt att ta sig därifrån…

“Old” är den senaste filmen från den så ofta utskällde M. Night Shyamalan. Jag får erkänna att jag inte har sett några av filmerna han gjort efter “Lady in the Water” 2006, som jag ändå gillade trots att den brukar sågas längs fotknölarna. Jag började förvisso titta på “After Earth” men stängde av den väldigt snabbt då jag har extremt svårt för Jaden Smith.

Filmen har ett riktigt intressant koncept, och är baserad på den tecknade serien “Sandcastle” av Frederik Peeters och Pierre Oscar Levy. Nästan hela filmen utspelar sig på den enormt vackra stranden som är en fröjd för ögonen. Tyvärr känns manuset halvfärdigt och vissa av skådespelarna vet jag inte vad de håller på med. Största problemet har jag med Vicky Krieps som spelar mamma Prisca. Jag har inte sett henne i något annat tidigare så jag kan inte säga att hon är komplett talanglös som skådespelerska eller om hon helt enkelt tvingats följa usel regi. Det enda som står klart är att hon här framstår som någon som läser innantill på skyltar, helt utan någon känsla för dramaturgi. Det blir inte bättre av att hon uppenbart inte har engelska som modersmål (Krieps är från Luxemburg). Däremot är skådespelarna som spelar barnen i diverse åldrar riktigt bra, vilket gör att jag ställer mig mer frågande till Shyamalans regi.

“Old” är intressant, men hade kunnat bli mycket, mycket bättre.